Advarer mot useriøse aktører

Elever i videregående skole er attraktive. Så attraktive at enkelte annonsører lyver for å nå dem. Elevorganisasjonen advarer mot useriøse aktører.

20.06.08 11:05

I flere år har Elevorganisasjonen utgitt reklamefinansierte leksebøker sammen med selskapet Ungdomskanalen, som også står bak ungdomsbladet Propaganda. Nå er samarbeidet brutt og Elevorganisasjonen, som organiserer elever i den videregående skolen, utgir kun ett produkt, nemlig kladdeboken.

Men det er det ikke alle ved skolene som har fått med seg. Ifølge Elevorganisasjonens generalsekretær, Hans Krisitan Enge, er det flere useriøse aktører som tar kontakt med skoler og annonsører og hevder de utgir leksebok i samarbeid med organisasjonen. Dette er bare løgn og bedrag, fastslår Enge.

Elevorganisasjonen har tidligere markedsført lekseboka som et medlemstilbud. I denne perioden har organisasjonen fått erfare at det finnes mange useriøse aktører på dette markedet.

- Vi har ingen avtale om å utgi noen reklamefinansiert leksebok, og ingen leksebøker som blir distribuert denne høsten er godkjent eller utgitt i samarbeid med oss, sier han til Mediekanalen Propaganda.

Men på tross av dette har Enge blitt kontaktet av flere skoler og annonsører som har blitt oppringt av aktører som hevder de har et samarbeid med Elevorganisasjonen.

- Vi har fått en god del henvendelser per telefon og mail fra skoler som har vært besøkt av bedragere som utgir seg for å være fra Elevorganisasjonen og forventer flere nå som skolen har startet, sier Enge og legger til at mange har blitt lurt av folk som lyver i et forsøk på å komme i kontakt med den attraktive målgruppen.

- Det er klart at det er mange typer annonsører som ønsker å kommunisere med ungdom i den alderen. Det er en attraktiv målgruppe, sier han.

Avtalen med Ungdomskanalen AS omfattet også bladet Propaganda (må ikke forveksles med Mediekanalen Propaganda) og såkalte skole-boards – reklameplakater plassert på skoler. Heller ikke dette distribueres til skolene lenger. Hvorfor avtalen er avsluttet, ønsker ikke Enge å kommentere.

Elevorganisasjonen har derimot ikke helt sluttet å distribuere reklamefinansierte kladdebøker. Kladdeboka er nemlig et annet av organisasjonens medlemstilbud. Den utgis enda i samarbeid med Tress Publishing Media, som organisasjonen har et samarbeid med.

- Vi har et ryddig forhold til Tress Publishing Media, og oppfatter dem som en seriøs aktør i markedet, avslutter Hans Kristian Enge.

En av de annonsørene som benytter seg av Tress Publishing Media for å nå elever i yrkesfaglige og videregående skoler, er Universal Pictures Nordic. De mener det er viktig for mediakjøpere som dem å bli opplyst om hvem som opptrer rederlig.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.