Aggressiv markedsføring mot gravide

Norske gravide kvinner har de siste ukene fått tilbud fra et privat selskap om å oppbevare navlestrengblod fra sitt nyfødte barn. Norsk Gynekologisk Forening er opprørt.

Dette er aggressiv markedsføring - og metoden holder dessuten ikke mål

Gravide Hege Kristin Brekke er lege og har akkurat gått ut i permisjon fra legejobben på Haukeland sykehus.

Hun venter barn ved årsskiftet, og er en av rundt 2500 gravide kvinner i Norge som har fått brev i posten fra selskapet CopyGene, med tilbud om å fryse ned stamceller fra navlestrengen etter fødselen.

- De henvender seg til meg i en situasjon der jeg føler meg sårbar. Det første jeg tenkte var hvor de hadde fått adressen min fra, sier Brekke til TV 2 Nyhetene.

Hun lurer på om firmaet er ute etter å tjene penger på hennes usikkerhet.

CopyGene har kjøpt navn og adresser fra et barnebokforlag i Norge, og l eder for Norsk gynekologisk forening, Kjell Salvesen, er svært kritisk til måten firmaet henvender seg til de gravide på.

- De er så interessert i å gjøre alt for det ufødte barnet. Ved å få et brev hjem, settes de i en pressituasjon. Nå eller aldri, sier brevet, og vi syns det er veldig kritikkverdig, sier Kjell Salvesen, leder i Norsk gynekologisk forening, til TV 2 Nyhetene.

Han mener dessuten at metoden ikke holder mål.

- Beregninger har vist at sannsynligheten for å vinne en million kroner i lotto er større enn sannsynligheten for at barnet ditt vil få bruk for stamceller fra sin navlestreng senere i livet, sier han.

Adresseavisen har kommet fram til at det koster om lag 30.000 kroner å lagre blod fra navlestrengen.

Den negative responsen i Norge overrasker administrerende direktør Klaus Pedersen i CopyGene.

Han sier til TV 2 Nyhetene at de nå vil endre markedsføringsstrategi, og fra nå av slutte å sende brev til gravide.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.