RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Air France-piloter skylder på myndighetene

Foto: HO (REUTERS)
Sist oppdatert:
Air France-piloter beskylder europeiske luftfartsmyndigheter for ansvarsforsømmelse.

Air France-pilotenes egen fagforening mener europeiske luftfartsmyndigheter har forsømt sin plikt fordi de ignorerte defekte hastighetsmålerne på en rekke Airbus-fly.

En av teoriene bak Air France 447-ulykken 1. juni er at hastighetsmålerne viste feil hastighet, og at dette førte til at pilotene om bord mistet kontrollen over flyet. Airbus A330-maskinen sendte ut flere feilmeldinger minutter før styrten som viste at hastighetsmålerne var defekte.

I ettertid har det vist seg at en rekke andre Airbus-maskiner har hatt tilsvarende problemer med sine hastighetsmålere.

Forfattet brev til luftfartsmyndighetene
I et brev adressert til Det franske sivile luftfartsdirektoratet og Den europeiske flysikkerhetsorganisasjonen (EASA), beskylder pilotenes fagforening dem for å ha mislykkes i å ta grep og løse det potensielle faretruende problemet, skriver The Times. Dermed antyder de at Air France-ulykken kunne ha vært unngått dersom luftfartsmyndighetene hadde tatt grep på et tidligere tidspunkt.

Hastighetssensorene, også kalt pitotrør, har sannsynligvis blitt ødelagte på grunn av ising.

I den foreløpige ulykkesrapporten har den franske havarikommisjonen konkludert med at de defekte hastighetsmålerne ikke var en direkte årsak til ulykken.

Air France terget på seg piloter
Air France-sjefen Pierre-Henri Gourgeon terget på seg en rekke piloter da han torsdag antydet at Air France-pilotenes manglende evne til å lese radaren kan ha forårsaket ulykken. Det var kraftig uvær i området da ulykken inntraff.

– Som et resultat av dette, uavhengig om det var årsaken til Air France-ulykken, så vil vi gjennomgå prosedyrene for bruken av radar, sa Gourgeon til avisen Le Figaro.

En pilot som fløy i samme området som ulykkesflyet samme natt, har sagt at han det var kraftig uvær i området som bare kunne oppdages på radaren.

Air France-sjefen har sagt at selskapet vil skifte ut alle hastighetsmålerne på sine langdistansefly.

Svarte boksen kan være tapt
Det har gått over en måned siden Air France-flyet styrtet i Atlanterhavet utenfor kysten av Brasil. 228 mennesker omkom i ulykken, og årsaken til styrten er fortsatt et mysterium.

Håpet har vært å finne flyets ferdskriver, også kalt svarte bokser, men nå har to amerikanske marinefartøy og en fransk ubåt gitt opp håpet og avsluttet søket, melder CNN.

Ferdskriveren sender ut signaler i 30 dager etter havariet, men letemannskaper ville fortsette søket i ytterligere ti dager da signalene forsvant i slutten av juni.

Men den franske havarikommisjonen opplyser at de går over i en ny fase i søket på de svarte boksene. Nå skal de ta i bruk undervannsutstyr og sonarer.

– Vi ønsker å påpeke overfor familiene at vi håper søket etter de svarte boksene vil være suksessfull, sier en representant for Air France.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere