Gå til sidens hovedinnhold

Air France-piloter skylder på myndighetene

Air France-piloter beskylder europeiske luftfartsmyndigheter for ansvarsforsømmelse.

Air France-pilotenes egen fagforening mener europeiske luftfartsmyndigheter har forsømt sin plikt fordi de ignorerte defekte hastighetsmålerne på en rekke Airbus-fly.

En av teoriene bak Air France 447-ulykken 1. juni er at hastighetsmålerne viste feil hastighet, og at dette førte til at pilotene om bord mistet kontrollen over flyet. Airbus A330-maskinen sendte ut flere feilmeldinger minutter før styrten som viste at hastighetsmålerne var defekte.

I ettertid har det vist seg at en rekke andre Airbus-maskiner har hatt tilsvarende problemer med sine hastighetsmålere.

Forfattet brev til luftfartsmyndighetene
I et brev adressert til Det franske sivile luftfartsdirektoratet og Den europeiske flysikkerhetsorganisasjonen (EASA), beskylder pilotenes fagforening dem for å ha mislykkes i å ta grep og løse det potensielle faretruende problemet, skriver The Times. Dermed antyder de at Air France-ulykken kunne ha vært unngått dersom luftfartsmyndighetene hadde tatt grep på et tidligere tidspunkt.

Hastighetssensorene, også kalt pitotrør, har sannsynligvis blitt ødelagte på grunn av ising.

I den foreløpige ulykkesrapporten har den franske havarikommisjonen konkludert med at de defekte hastighetsmålerne ikke var en direkte årsak til ulykken.

Air France terget på seg piloter
Air France-sjefen Pierre-Henri Gourgeon terget på seg en rekke piloter da han torsdag antydet at Air France-pilotenes manglende evne til å lese radaren kan ha forårsaket ulykken. Det var kraftig uvær i området da ulykken inntraff.

– Som et resultat av dette, uavhengig om det var årsaken til Air France-ulykken, så vil vi gjennomgå prosedyrene for bruken av radar, sa Gourgeon til avisen Le Figaro.

En pilot som fløy i samme området som ulykkesflyet samme natt, har sagt at han det var kraftig uvær i området som bare kunne oppdages på radaren.

Air France-sjefen har sagt at selskapet vil skifte ut alle hastighetsmålerne på sine langdistansefly.

Svarte boksen kan være tapt
Det har gått over en måned siden Air France-flyet styrtet i Atlanterhavet utenfor kysten av Brasil. 228 mennesker omkom i ulykken, og årsaken til styrten er fortsatt et mysterium.

Håpet har vært å finne flyets ferdskriver, også kalt svarte bokser, men nå har to amerikanske marinefartøy og en fransk ubåt gitt opp håpet og avsluttet søket, melder CNN.

Ferdskriveren sender ut signaler i 30 dager etter havariet, men letemannskaper ville fortsette søket i ytterligere ti dager da signalene forsvant i slutten av juni.

Men den franske havarikommisjonen opplyser at de går over i en ny fase i søket på de svarte boksene. Nå skal de ta i bruk undervannsutstyr og sonarer.

– Vi ønsker å påpeke overfor familiene at vi håper søket etter de svarte boksene vil være suksessfull, sier en representant for Air France.

Reklame

Påskeegg 2021: Dette er våre favoritter

Kommentarer til denne saken