*Nettavisen* Nyheter.

Air France-svikt var både menneskelig og teknisk

Paris (NTB-AFP-Reuters): En kombinasjon av menneskelig og teknisk svikt forårsaket ulykken hvor et Air France-fly styrtet ned i Atlanteren i 2009.

Det er konklusjonen i den endelige rapporten om flystyrten fra Frankrikes havarikommisjon BEA. Ifølge havarikommisjonen gjorde flygerne alvorlige feil da instrumentene begynte å svikte rundt dem.

- Besetningen var i en tilstand av nærmest fullstendig tap av kontroll over situasjonen, sier Alain Bouillard, som har ledet granskingen.

Dramaet begynte da fartsmålerne i Airbus A330-flyet sviktet, ifølge BEAs rapport. Fartsmålerne i ulykkesflyet var produsert av det franske selskapet Thales, og fartsmålere av denne typen er nå blitt skiftet ut i andre Airbus-fly.

I rapporten legger BEA fram forslag til 25 nye sikkerhetstiltak. Disse kommer på toppen av 25 andre tiltak som ble foreslått i en foreløpig rapport som ble lagt fram i fjor.

Havarikommisjonen understreker at det er viktig at flygere får bedre opplæring i hvordan de skal håndtere instrumentsvikt. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag