*Nettavisen* Nyheter.

Airbus slår sprekker

Store visjoner gir flymastodonten Airbus kraftige problemer.

18.05.08 23:58

Av: Niels Ruben Ravnaas



Selskapet skal ha blitt nødt til å utsette en annonsering om en større overhaling av bedriften, grunnet uenigheter mellom selskapets forskjellige europeiske eiere, ifølge BBC.



Den havarerende flyprodusenten skal ha kommet opp med drastiske planer om kraftig restruktureringer av selskapet. Antakelig vil det resultere i at tusenvis av stillinger vil kuttes. Men alle partene skal altså ikke ha blitt enige om planene slik at de kan annonseres.



Nasjonal dragkamp

Nasjonene Frankrike, Tyskland, Storbritannia og Spania, alle nasjoner med Airbus-fabrikker og interesser, har altså ikke blitt enige om en kostnadsreduksjonsavtale. Ministere i alle landene har de siste dagene drevet kraftig lobbyvirksomhet i frykt for at det er fabrikkene i deres land som må ta støyten.



Det er anslått at så mange som 12.000 av de 55.000 som jobber i Airbus mister jobben.



Les også:

Når politikere bygger fly

Gigantsluk

Airbus største eier, EADS, sier at flyprodusenten er nødt til å kutte kostnadene med 5 milliarder euro, eller rundt 40 milliarder kroner, innen 2010, ifølge BBC. Årsaken er at selskapet må få opp produksjonen samtidig som de må innhente tapene flaggskipprosjektet A380 har kostet dem. A380 er verdens største og antakelig også dyrest produserte passasjerfly.



Etter seks år med utvikling, forsinkelser, store produksjonsproblemer og enorme utgifter fikk verdens største passasjerfly, med 555-seter, i desember papirene som gir det lov til å settes inn i kommersiell drift. Men det har kostet mer enn skjorta.



For første gang på tre år gikk European Aeronautic Defence & Space Co (EADS) i fjor med kvartalsunderskudd. EADS nedtur skyldtes i hovedsak gigaflyet. Det enorme konsernet har fått rundt 25 prosent av aksjekursen sin spist opp det siste året, og mesteparten av nedturen skyldes det flygende monsteret.



Politisk sammensurium

De dårlige nyhetene har også stått i kø for Airbus den siste tiden. Selskapet taper uventet mye penger og mister kunder på det kriserammede jumboflyet. Det har lenge vært varslet oppsigelser,men disse ser det nå altså ut til at det vil drøyes ytterligere før de blir vedtatt. Selskapets nye toppsjef gikk etter bare tre måneder.



Airbus er ansett som et strategisk prestisjeprosjekt for Tyskland, Frankrike og Spania. Selskapet har en komplisert eierstruktur med betydelig statlig innslag, og politikerne i de aktuelle landene har i stor grad blandet seg inn.



Da A380 skulle bygges, var det en voldsom dragkamp mellom de ulike landene om hvor de ulike delene av flyet skulle produseres. Til slutt kom man frem til et kompromiss som blant annet førte til at den fremre delen av flykroppen ble bygd i Frankrike mens bakdelen ble bygd i Tyskland.



Når de to delene skulle settes sammen, viste det seg at 483 kilometer med kabling i de to delene av flykroppen ikke passet sammen.



Må selge mange fly

EADS har sagt at det må bli solgt minst 420 fly av A380 for at prosjektet i det hele tatt skal gå i null. Tidligere har dette tallet vært på 270 fly. Så langt har Airbus fått inn ordre om levering av 166 fly.



Flyene koster over én milliard kroner stykket og Singapore Airlines skulle bli det første flyselskapet som mottok A380-modellen, men utsettelsene gjør at selskapet tidligst får ett fly i år.



Tross alle problemene har toppsjefen i EADS, Andreas Spearl, sagt at det vil bli solgt 750 slike fly i modellens levetid.



Boeing passerer Airbus

Som en følge av flyproblemene har Airbus erkefiende Boeing nå skutt fra. Boeing fikk i 2006 trolig inn ordrer på flere fly enn Airbus for første gang på flere år.



Boeing selger mest av 737-modellene, som brukes på korte og mellomlange ruter. 729 av ordrene var for 737-modeller. Boeing fikk også 157 ordrer på den viktige nyskapningen 787 Dreamliner, et mellomstort fly med lang rekkevidde og lavt drivstofforbruk, som ventes å settes i trafikk i 2008, hvis man unngår forsinkelser.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.