Akvariet måtte si opp folk etter elendige besøkstall

Akvarie-direktør Kees Ekeli har måttet gjøre dratiske kutt i driften etter en sommer som ikke har svart til forventningene.

Akvarie-direktør Kees Ekeli har måttet gjøre dratiske kutt i driften etter en sommer som ikke har svart til forventningene. Foto: Rune Johansen (Bergensavisen)

En elendig sommer har ført til oppsigelser og kutt i åpningstiden.

(ba.no): - Vi har hatt en veldig dårlig sommer og vi har valgt å gjøre noen grep for å siktes oss inn mot et driftsresultat på null. Vi kommer nok til å lande på et resultat på mellom null og minus én million kroner, sier administrerende direktør i Akvariet, Kees Ekeli, til BA .

Grepene kom i august og medfører at Akvariet kutter tre årsverk. Åpningstiden er redusert med to timer, mens Akvariet nå holder stengt mandager i vintersesongen.

- I 2012 delte vi opp driftsavdelingen i to avdelinger, en for dyr og publikum, og en teknisk avdeling. Vi har innsett at driften ikke har vært effektiv nok, og vi har slått sammen avdelingene igjen og nedbemannet med de årsverkene vi bemannet opp med før 2012-sesongen, sier Ekeli.

De ansatte har forståelse for kuttene.

- Det er kjempetrist for de det gjelder, men vi har forståelse for at dette måtte til, sier tillitsvalgt for de ansatte, Irene Beyer.

- Hadde edruelige mål
Det er sommersesongen som får Akvariet til å blø.

- Sammenlignet med 2012 har sommertrafikken gått ned med 15 prosent. Besøkstallene fra resten av året er omtrent det samme som tidligere, men det er på mange måter sommertrafikken som finansierer resten av året. Tilbakegangen utgjør cirka fire millioner kroner, forklarer han.

Mens det var budsjettert med 258 000 besøkende i løpet av 2013, innser Ekeli at besøkstallene kommer til å bli nærmere 230 000.

- Det var egentlig et edruelig mål med tanke på at vi i 2009 og 2010 hadde 320 000 besøkende, sier Ekeli.

Har oppgradert for 30 millioner
Akvariet har brukt 30 millioner kroner de siste to årene for å oppgradere med blant annet en egen dam for sjøløver. Akvariet hadde ikke regnet med en reduksjon i besøkende i år, men Ekeli sier at tilbakegangen ikke er dramatisk.

- Den er litt overraskende, men vi tror at dette er en tilbakegang som kommer til å vedvare. Vi må derfor tjene penger på de besøkende vi har. I stedet for å gjøre det stykkevis og delt, har vi gjort alle grepene samtidig, og det gjør at vi er rustet for fremtiden. Jeg er ikke bekymret, sier han.

- Er det fare for ytterligere reduksjoner i arbeidsstaben?

- Nei, det trengs ikke, sier Ekeli.

- I etterpåklokskapens navn, angrer du på de store innvesteringene som er gjort?

- Nei, herregud. Investeringen har vært verdt hver krone. Disse investeringene har vi gjort for fremtiden, og investeringene i sjøløver og pingviner gjør at vi ligger høyere enn vi ellers ville ha gjort, sier Ekeli.

Han tror at de lave besøkstallene vil vedvare og at det i stor grad skyldes lavere kjøpekraft hos turistene.

- Kronen er dyr, og mens lønnsnivået i Norge har gått opp, har lønningene gått ned i Europa. Det gjør at prisnivå i Norge bare har blitt enda høyere, sier Ekeli.

Været har også mye å si. Ekeli beskriver 17 grader og overskyet som det ideelle været for å tiltrekke seg folk til Nordnes.

- Nordmenn reiser mer på ferie i utlandet, og utlendinger reiser mindre til Norge. Det er rett og slett færre som vil og kan ta seg råd til å besøke Akvariet, sier han.

Flere med nedgang i juli
Særlig var juli en svak måned for Akvariet. Også Fløibanen, Vilvite-senteret og Bergen kino melder om nedgang denne måneden, ifølge Bergens reiselivsorganisasjon. For Bergen kinos vedkommende var nedgangen på hele 30 prosent.

Reiselivsdirektør Ole Warberg sier at de nå sitter og gransker statistikkene for å finne ut hvorfor enkelte attraksjoner har merket en liten nedgang i sommer.

- Totalt sett ser det ut til at vi har hatt like mange besøkende i år som tidligere, men det er muligens en annen type miks av besøkende som kan ha slått ut negativt for noen. Noen attraksjoner har gått litt tilbake, mens noen har gått litt frem. Tallene for hele sommeren er ikke klar ennå, sier Warberg.

Det er solgt like mange hotellrom i Bergen i tidsrommet mai til august som i fjor, men det er færre gjester per rom.

- Akvariet er selvsagt utsatt om det viser seg at vi hatt færre besøkende familier, sier Warberg.

Fløibanen hadde en liten nedgang på 2,4 prosent i tidsrommet mai-august. August og september har derimot vært fantastisk for turistattraksjonen.

- Vi ligger foran budsjett og ser ut til å bli et minst like bra år som i fjor, som var et rekordår for oss, sier konstituert direktør i Fløibanen, Evy Finne, til BA

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag