*Nettavisen* Nyheter.

Alicia i soulland

Underholdning-kavalkade Alicia Keys

Underholdning-kavalkade Alicia Keys Foto: (Foto: BMG)

På mesterlig vis rendyrker Alicia Keys soulen på sin andre plate. Selv om hun kanskje dermed har tonet ned noe av sitt særpreg.

03.12.03 11:58

Alicia Keys
The Diary Of
J Records/BMG

Tittelen indikerer kanskje en litt vel selvhøytidelig og selvsentrert dreining for den unge multibegavelsen Alicia Keys, men nei, dette har gått så bra så.

Selv om jenta bak flygelet på flere låter har latt tangentene hvile, eller i hvert fall tre mer i bakgrunnen enn hva tilfellet var på debuten ”Songs In A Minor”, er dette fortsatt en sterk identitet som kommer for dagen på denne plata.

Soulelementet er enda mer fremtredende enn på debuten, og ofte nærmer hun seg legender som Marvin Gaye og Donna Hathaway i uttrykket.

Alicias dagbok har færre ”instante” øyeblikk av type ”Fallin¨” og ”A Woman’s Worth”. Likevel er albumet faktisk både jevnere og bedre enn ”Songs In A Minor”. Man trenger imidlertid flere runder på å oppdage det.

Dagboken er befriende fattig på gjester, slik det vel sømmer seg for en dagbok. Eneste kjente gjester på plata er Tony! Toni! Toné!, som er med og synger på et av albumets sterkeste spor, den uendelig vakre “Diary”.

Det unge vidunderbarnet har endog produsert plata selv, med noen få unntak. Timbaland har for eksempel tatt seg av ”Heartburn”.

Singelen ”You Don’t Know My Name” var en indikasjon om at vi hadde noe godt i gjære, men at dette skulle bli såpass jevnt, var uventet.

Men det vil ikke forundre meg om det blir enda bedre neste gang. Det er fortsatt et svært ungt talent vi har med å gjøre. Og det virker som hun vet å ta vare på det.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.