RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Alkohol i Remas familiekampanje

Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
- Vi kjente en underlig lukt av 2-åringen, sier en mor.

(SIDE2:) I disse dager kjører butikkjeden Rema 1000 en kampanje som heter «middag til hele familien for under hundrelappen». Blant produktene som frontes som et familieprodukt er desserter fra Solo Italia, deriblant Tiramisu.

På baksiden av dessertserien står det følgende: «Inneholder alkohol. Vi anbefaler at produktet ikke spises av barn og gravide».

Få nytt fra Side2: Klikk her!

- Langt over grensen
Side2 fikk tips av en mor som hadde kjøpt Rema 1000s middagskampanje, og valgte Tiramisu til dessert. Hun reagerer kraftig på at produktet selges som en familiekampanje, og at det ikke er merket på forsiden at desserten inneholder alkohol. Det er langt over grensen, mener hun.

- Både barn og voksne spiste denne desserten. Etterpå kjente vi en underlig lukt av 2-åringen som hadde spist to beger. Og til vår store skrekk viste det seg og være alkohol i Tiramisuen, skriver moren i en e-post.

- Jeg har snakket med flere foreldre som har unger som har spist dette produktet. Alle handlet dette produktet i den tro om at det er trygt å handle varer i kampanjen «middag for familien under hundrelappen» på Rema 1000, skriver hun videre.

Forandrer merking
Rema 1000 understreker at de forholder seg til de forskriftene som gjelder i Norge med tanke på merking av produkter, men de forandrer likevel nå reklameringen av dessertserien.

- Vi forholder oss til de forskriftene som gjelder, og disse produktene er merket etter de forskriftene som gjelder. Og det følger vi selvsagt. Vi har fått svært få, men enkelte henvendelser på det samme. For en snau uke siden iverksatte vi derfor en prosess mot leverandøren vår i Italia for å merke dette tydeligere på forsiden av pakningen. I tillegg kommer vi til å gjennomføre en tydeligere merking i butikken. Det vil skje i løpet av en dag eller to, sier markedsdirektør Lars Kristian Lindberg i Rema 1000.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere