Gå til sidens hovedinnhold

– Alle sa vi ikke ville klare det

Den lille gjengen i Silke Forlag ser lyst på framtiden, og er et levende bevis på optimismen som råder hos bedriftene for 2013.

OSLO: – Vi skiller oss ut fra andre forlag fordi vi har en klar målgruppe og profil, sier daglig leder i Silke Forlag Christine Leborg.

Sammen med medeier Wenche Haugland og to ansatte, deriblant en ny-ansatt forlagsassistent, ser hun lyst på framtiden.

Forlaget retter seg spesielt mot kvinner, som ifølge Leborg ikke er en smal kundegruppe siden 78 prosent av bokjøperne nettopp er kvinner.

Optimisme

– Både på landsbaisis og i Oslo er det varehandel, butikker, restaurant og cafeer som ser mest optimistisk på 2013, sier Ellen Dokk Holm, småbedriftsøkonom i DNB.

Banken har siden 2001 jobbet med Bedriftsbarometeret for Oslo og hele landet.

Basert på 1204 intervjuer, hvorav 75 av disse gjelder småbedrifter i Oslo, er konklusjonen positiv.

6 av 10 bedrifter (63 prosent) forventer økt omsetning i 2013, mer enn halvparten av bedriftene forventer økt lønnsomhet og 1 av 4 bedrifter (27 prosent) har planer om å ansatte flere i 2013 enn det de gjorde i 2012.

LES OGSÅ: Om Maaemo-gründerene som ble kåret til Årets Navn

Suksess-historie

– Alle sa at vi ikke kom til å klare det, sier en fornøyd daglig leder i det lille kontoret på Fridtjof Nansens plass.

Hun forteller at det har gått sakte men sikkert fremover for bedriften, siden oppstart i 2009, og endelig ble det rom for utvidelse av staben med en nyansatt forlagsassistent.

Det var veldig gøy. Vi hadde 232 søkere til jobben,sier Leborg.

Hun husker headingen på søknadsteksten godt: «Vil du være en del av en forlagssuksess?

Og det er veien det har gått for Silke Forlag, som stadig vokser og viser seg som en konkurrent i den knallharde bransjen. Leborg har flere gode råd til andre gründere som vil starte for seg selv:

Regn med mye jobbing

– Lag en forretningsplan og test den på folk som har peiling på bransjen. Få inn en investor. Pass på pengene, og regn med mye jobbing i en overgangsperiode- kvelder og i helger, ramser hun opp.

I tillegg er det selvsagt bra med relevant erfaring innen bransjen man velger, noe som også hjelper på nettverk og markedsføringsstrategi. Det er viktig å tenke seg nøye om før man utvider staben, og forlaget har valgt å lette utgifter ved å outsource salgsavdelingen.

– Det koster mye å ha mange ansatte på et kontor, sier hun.

Facebook bruker forlaget flittig, og her er alt fra selvskryt til nyttige info og diskusjoner om bøker, forteller medeier Wenche Haugland. Det går bra for gjengen, og det håper de selvfølgelig vil fortsette.

Ingen grunn til å se mørkt på framtiden nå, og at det er mye å gjøre trives de godt med.

– Dette forlaget er et godt eksempel på de resultatene Bedriftbarometeret viser, sier Dokk Holm.

Les også: Et ullent gründerprosjekt

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis