Alle snakker om dem

Foto: (chrisflash.blogg.no)

Noen norske jenter og gutter er svært ettertraktet om dagen.

28.01.10 12:12

(SIDE2): Som Side2 skrev mandag inviterte Diesel tirsdag bloggere på en fest som var lukket for pressen.

Les mer om det her:
Hysj, ikke si det til noen
Sjekk også vårt nye bloggmagasin: Side2 blogg

På festen ble de servert Diesels nye konsept «Be Stupid» før de fleste andre.

Vil snakke direkte til opinionsledere
Blogging i Norge har blitt et svært hett tema, og markedssjef i Diesel Norge, Thomas Ingebrigtsen, beskriver fenomenet som en eskalerende megatrend.

Er bloggmiljøet i Norge stort nok og slagkraftig nok til at dette kan bli en suksess?

- Det avhenger selvsagt av hvordan du definerer suksess; Blogging er en eskalerende megatrend også i Norge. Slagkraften ser du best hos internasjonale bloggere som Tavi Gevinson og Tommy Ton , for å bruke noen fashioneksempler. Men det koker ned til at vi i dag har muligheten til å snakke direkte til enkelte opinionsledere, hvis mening om kampanjen er viktig for oss. Når de velger å dele dette med sine lesere tror jeg tallene taler for seg selv, sier Ingebrigtsen til Side2.

I hvor stor grad kan dette avlaste tradisjonell markedsføring?

- Tradisjonell markedsføring høres så jævlig trist ut; målgrupper, budskap og ROI lissom. Døvt. Jeg husker ikke hvem som sa det, men jeg tror det er like aktuelt i dag: «Jeg vet halvparten av mitt markedsbudsjett er bortkastet. Jeg vet bare ikke hvilken halvpart.» For å være litt seriøs tror jeg folk er mye mer villig til å dele sin egen opplevelse av et brand, enn å høre på brandet selv fortelle. Her passer det sikkert med en teknologisk leirbålsanalogi, men den skal jeg holde meg for god for.

På nettet bare timer etter smugtitt
Ettersom vi selv ikke fikk slippe til for å dekke tirsdagens arrangement oppfordret vi samtlige bloggere til å skrive hva som skjedde og sin mening det de fikk se av klær og image. Flere hadde skrevet om eventet bare timer etter festen.

En av dem som tok oppfordringen, og som har sendt Side2 en rapport er Christoffer Gunnestad via bloggen Chrisflash .

- Helt ærlig, vi hadde ikke peiling på hva vi gikk på. Bare satte oss på gjestelisten jeg, skriver han i bloggen.

Selve konseptet «Be Stupid» har ikke fått noen dom, men Diesel har fått bra uttelling via bilder Gunnestad har publisert. Bloggerne omtaler seg selv i stadig større grad som en egen gruppe, og Christoffer Gunnestad gir ros for at de er i fokus hos Diesel.

- Det er jævlig bra at markedet begynner å få øynene opp for markedsverdien til bloggerne, men da burde det kanskje vært litt flere folk der? Var vel kanskje 20 bloggere der, pluss/minus. Men hey, gratis drikke og goodiebag er helt greit det altså, skriver han i bloggen sin.

Se innlegget her: Tips til blondiner på hæler

En annen blogger som tok turen var Marie Amanda .

Hun skryter også av serveringen, og har tydeligvis også tidligere vært på tilsvarende arrangementer.

- Jeg har også fått meg verdens fineste tilbehør, bare vent til dere ser hva det er, jeg har siklet på de siden pressevisningen i høst og jeg ikke tomhendt hjem for å si det sånn, skriver hun.

Les innlegget: My Fuel

Artikkelen fortsetter under bildet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bloggeren Shoegalhar har også tatt en rekke bilder av kolleksjonen, hun gir også serveringen oppmerksomhet.

- Jeg møtte mange hyggelige mennesker, fikk se en flott kolleksjon, og en Kick ass reklamekampanje, fikk vin i glasset... kontinuerlig vell og merke :P og hadde det i grunn veldig moro! :D Lar bildene snakke for seg...., skriver hun.

Innlegget og bildene ser du her: Diesel "blogg" fest :D

Lett å påvirke?
En debatt som har gått en stund og som fortsatt pågår er om bloggere er naive, og om byråer og firmaer lettere kan utnytte deres status enn hva tilfellet er med kommersielle aktører.

Er det mindre sjanse for at bloggere slakter eller er kritiske til slike presentasjoner enn tradisjonelle journalister?

- Det du egentlig spør om er vel om bloggere lar seg kjøpe av litt fest og stjernebehandling? Vel, det tror jeg ikke. Tvert imot. Blogging handler om å dele sine personlige opplevelser og meninger. Hvis ikke det vi presenterer holder mål, så er det det vi får høre, sier markedssjef Ingebrigtsen til Side2.

Om tilfelle, i hvilken grad har bloggkulturen endret måten kampanjer og kolleksjoner presenteres på?

- Ha ha, vel, jeg nevnte jo Tavi Gevinson, som 13-åring skulker hun skolen for å sitte på første rad på blant annet Marc Jacobs showet under NY Fashion Week. Ved siden av selveste Anna Wintour. Det kaller i hvertfall jeg endring.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Diesel har flere ganger fått oppmerksomhet for sine kampanjer. Noen har vært i overkant kontroversielle, mens andre har fått kultstatus. Ceciliasinstitute var også en av bloggerne på festen. Hennes dom er at «Be Stupid»-konseptet kanskje ikke er det mest selvforklarende man har blitt presentert for. Heller ikke klærne var helt i riktig gate ifølge hennes rapport fra kvelden.

- Klærne var kanskje ikke helt av min type stil, og jeg forsto meg ikke helt på hvilke klær som tilhørte Be stupid manifestet. Om det var hele butikken eller bare noen utvalget antrekk, det skjønte jeg ikke. Selve festen var gøy og før vi dro hjem fikk med oss en goodiebag. Yey!, skriver hun

Les hele blogginnlegget her: Be stupid

Artikkelen fortsetter under bildet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (ceciliasinstitute.blogg.no)

Bloggeren bak Luksusdyret.com var også på plass og beskriver festen som vellykket. I tillegg til å skryte av serveringen lover hun også flere bilder fra festen.

Les innlegget her: Be Stupid

Sjekk også vårt nye bloggmagasin: Side2 blogg

Tips oss på side2@nettavisen.no
Ønsker du mer Side2: Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.