*Nettavisen* Nyheter.

Alle tog står stille

Foto: Kjetil Mæland (Mediehuset Nettavisen)

Feil på telefonsystem fører til full togstans i hele landet.

29.03.10 21:25

OSLO S (Nettavisen): Like etter klokken 1830 ble alle tog i Norge stanset. Ved 2030-tiden var det fortsatt stans i togtrafikken.

- Togtrafikk i hele Norge er stanset på grunn av feil på telefonsystemet GSM-R. Det jobbes med å skaffe alternativ transport. Hastereisende bes kontakte konduktører/togpersonale, opplyser Trafikanten.

Både Flytoget og vanlige tog har stanset opp.

- Dette er vårt nødsystem. Regelverket har blitt skjerpet inn de senere år, slik at togene har ikke lov til å kjøre uten at dette systemet fungerer, sier informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket til Nettavisen.

- Togleder ga stoppordre
- Togleder har gitt stoppordre på samtlige tog via signalsystemet. Togene kjøres fram til nærmeste holdeplass og der til vi får i gang sambandet igjen, informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket til Nettavisen.

Sjekk forsinkelsene og de nye togtidene her.

Bakken sier at GSM-R systemet har falt ut også tidligere, men ikke over hele landet på en gang.

- Jeg har fått opplyst at feilen er lokalisert, men jeg vet ikke hva slags feil dette er eller hvor lang tid det tar å utbedre den, sier Bakken til Nettavisen.

Feilen ligger trolig på operasjonssentralen i Trondheim, melder NRK.

- Så snart problemene er utbedret vil NSB kjøre tog på strekningen igjen. Enkelte tog kan som følge av hendelsen fortsatt bli forsinket eller innstilt inntil vi er i normal drift igjen, opplyser NSB på sin hjemmeside.

- Deler ut drosjerekvisisjoner
Nettavisen reporter på Oslo S, Kjetil Mæland, sier at NSB er på stedet og deler ut masse taxirekvisisjoner.

- Stemningen på Oslo S er bra. Ting går unna. De deler ut drosjerekvisisjoner. Utenfor er det en hel haug med drosjer som skuffer unna passasjerer.

Det er ikke snakk om noen rushtrafikk på stedet, sier Mæland.

Er du rammet av togstansen? Ta kontakt på tlf. 21006010 eller mail vaktsjef@nettavisen.no

Flytoget opplyser på sin hjemmeside at alle flytog nå vil bli erstattet med busser.

Her kan du se et kart over GSM-R-systemet i hele landet (PDF-fil)

Fra Wikipedia:

GSM-R (R for railway) er et lukket mobilnett (digitalt radiosystem), utviklet for jernbaner i Europa.

I Norge har det nylig blitt etablert et nytt nødkommunikasjonsnett for den norske jernbanen.

Nettet ble i perioden 2005 til 2006 tatt i bruk på Nordlandsbanen, Meråkerbanen, Rørosbanen, Solørbanen, Raumabanen og Dovrebanen fra Trondheim til Dombås.

1. november 2007 ble resten av jernbanenettet dekket[1]. Det operative senter for nettet i Norge er lagt til Trondheim, nærmere bestemt Marienborg.

Det overordnende ansvaret for GSM-R-systemet ligger hos Jernbaneverket og at nettverk og togradio kommuniserer med hverandre.

Jernbaneverket skal dessuten godkjenne NSBs togradioer og telefoner, innbefattet softwareversjonen.

Det er NSB, Gjøvikbanen, CargoNet samt de øvrige togoperatørene som skal sørge for at de har godkjente radioer og telefoner samt at personalet har fått opplæring i å anvende dette.

Det er Statens jernbanetilsyn som godkjenner installasjon og anvendelse av utstyret.

GSM-R er sentralt i utviklingen av de felles europeiske signalsystem for tog, forkortet ERTMS. 32 land i Europa er med.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jernbaneverket (Jernbaneverket)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.