RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Alle trodde skolen var mobbefri. Så gikk Aleksandra (15) i gang med skoleprosjektet

AVDEKKET MOBBING: Aleksandra Rouget (15) avslørte mobbing i skoleoppgave.
AVDEKKET MOBBING: Aleksandra Rouget (15) avslørte mobbing i skoleoppgave. Foto: Stian Saur (Nordlys)

TROMSØ (nordlys.no): Elevundersøkelsen har år etter år vist at Langnes skole i Tromsø scorer svært godt på mobbing, noe skolen naturligvis er stolt over.

Da eleven Aleksandra Rouget fikk i oppgave å skrive en artikkel i valgfaget Medier og informasjon, ville hun se nærmere på hva suksessoppskrifta var.

Hun endte opp med å avdekke at flere opplever mobbing.

– Jeg ble egentlig ganske sjokkert selv, sier 9.-klassingen til Nordlys, som endte opp med å lage avslørende journalistikk i artikkelen sin.

Hun forteller til Nordlys at hun gjennomførte mellom 12 og 15 intervjuer av elever fra alle klassetrinn og for forskjellige miljøer på skolen for å meninger fra flere hold.

Skjult mobbing

– Svarene var entydige. Det foregår mer mobbing enn man er klar over, men det skjer ikke i de klassiske formene. Det er mer skjult og forgår i det stille, forteller hun til Nordlys.

I artikkelen, som Nordlys har fått tillatelse til å gjengi, forteller blant annet flere elever om baksnakking som et utbredt fenomen. Innhold fra skoleartikkelen står i kursiv:

«Jeg tror ikke jeg har opplevd en eneste dag uten å ha hørt noen baksnakke noen andre. Jeg ser ofte at det utveksles stygge blikk, spesielt hos jenter, og at enkelte ofte blir utestengt.» sier en elev i artikkelen.

«Ifølge nesten alle som ble intervjuet er det sant at det er mye skjult mobbing, spesielt i form av baksnakking og utestenging.», står det videre.

Måtte grave

Skoleoppgaven tok en helt annen retning enn Aleksandra Rouget hadde tenkt, og hun begynte å grave videre i temaet.

Hun stilte de ubehagelige spørsmålene og lot elevene svare anonymt:

«Men hvem er det egentlig som mobber? Er det folk som liker å være slemme? Eller er det kanskje de som selv har blitt mobbet før?»

«Langnes er, etter min mening, en skole preget av populære folk. Jeg føler at det ikke er lov til å skille seg ut.» forteller en annen elev., skriver Rouget i oppgaven, og konkluderer:

«For å stoppe mobbingen må vi kanskje starte med å hjelpe mobberne slik at de ikke lengre har grunn til å gjøre slikt.»

Hva kan gjøres?

I slutten av artikkelen går Aleksandra inn på hva som kan gjøres for å få slutt på mobbingen som oppleves.

Her får hun til svar at noen av elevene ikke føler lærerne gjør nok med mobbingen, enten fordi de ikke merker den eller oppfatter det som lek og tull.

«Noen ganger tror de sikkert det er greit. «Bare på kødd,» liksom, fordi det er venner. Men det er faktisk ikke alltid det er det,» forteller en elev i Aleksandras oppgave.

Hun avslutter sin skoleartikkel med det hun håper blir en vekker for skoleledelsen:

«Så kanskje Langnes skole ikke er så mobbefri som det blir fortalt utenfor. Mobbingen er for det meste skjult, men de fleste merker den for det om. Og de som blir mobbet, ser i mange tilfeller ut til å forstå at de ikke blir akseptert. Tenk deg om før du sier noe slemt, eller stenger noen ute. Det kan lett ødelegge ens ungdomsperiode, eller til og med et liv, selv om du kanskje ikke mente det slik.»

Nå er skoleåret snart slutt, men til neste år er Aleksandra tilbake på skolen og kan godt tenke seg å følge opp det hun har satt fokus på i sin egen artikkel.

Hun føler ikke at siste ord er sagt.

– Det er et viktig tema, og svarene jeg fikk viser at ikke undersøkelsene som blir gjort av skolen fanget opp mobbing godt nok. Mange føler at det foregår mobbing, og det må tas på alvor, sier Rouget til Nordlys.

– Hvorfor tror du skolen scorer så bra på mobbing i elevundersøkelsen, mens at du finner ut noe helt annet?

– Man tenker kanskje på den klassiske, åpne mobbingen når man svarer på undersøkelser. Men mobbing kan være helt skjult. Et blikk, utfrysing og slikt er også mobbing. Og det er mye av det som foregår, sier hun til Nordlys.

Honnør fra rektor

Rektor Berit Ingrid Aasmo på Langnes skole lar seg imponere av Aleksandra Rougets oppgave og engasjement.

Hun sier skolen jobber kontinuerlig med å forebygge mobbing, men vil også bruke skoleoppgaven som et instrument i det videre arbeidet.

– Langnes skole har aldri påberopt seg å være mobbefri. Men vi har et kjempestort fokus på arbeidet å forebygge mobbing. I tillegg jobber vi med hvordan oppdage mobbing, sier rektoren.

Den årlige Elevundersøkelsen, og elevsamtalene er et viktig supplement til denne.

– Vi jobber mot lærerne i forhold til hvordan oppdage og håndtere mobbing, og vi jobber mot foreldre og mot elever. I tillegg har vi base-kontaktmøter hvor både lærere, foreldre og elever er med. De har fått svarene fra elevundersøkelsen brutt ned på hver base, og de har fått i oppgave å se hva hver av basene må jobbe mer med, forteller Aasmo.

Hun gir honnør til eleven som tar opp det viktige temaet skjult mobbing i sin skoleoppgave og sier elevene er den alle viktigste ressursen i kampen mot mobbing.

– Skjult mobbing er vanskelig å oppdage, og vi er avhengige av et godt samarbeid med elever og foresatte, og derfor er det ekstra gledelig å se en elev som skriver om dette viktige temaet. Vi skal aldri lene oss tilbake og forsikre oss om at alt er greit, men er tett på hele tiden, sier rektoren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere