*Nettavisen* Nyheter.

Alligator jafset Coop

Bergensbyrået Alligator Reklamefilm har kapret den svenske Coop som kunde og skal lage 50 reklamefilmer verdt flere millioner kroner.

Alligator Reklamefilm slo beina under sine svenske konkurrenter, Leo Burnett, Republica Marraceh, og Royning & co i kampen om å få produsere de 50 reklamefilmene.

- Det var oss og tre svenske byråer som konkurrerte, sier daglig leder og produsent i Alligator, Lars Erik Ørgersen begeistret til iBergen.no.

Dobler omsetningen
Til vanlig har Alligator Reklamefilm en omsetning på rundt 10 millioner kroner, i år blir historien annerledes.

- Ja, i år havner rundt 15-20 millioner, forteller Ørgersen som har måtte nesten tredoble staben sin.

- Vi trenger flere folk til bransjen, vi har økt fra tre personer til åtte, i tillegg til frilansere. Disse filmene fører til større omløp av produksjoner i byen og dette er bra for Bergen som filmby, sier han.

Den første av de 50 korte reklamefilmene sendes allerede på svensk fjernsyn. Den siste skal være ferdig allerede i august i år, og sendes før jul.

11 mill til Fuzz film
Alligator er ikke det eneste foretaket som bidrar til økt filmproduksjon i Bergen. Nå har Tom Remlov og Filmfondet Fuzz fått omtrent 11 millioner kroner til nye filmprosjekter i byen.

Filmfondet ble stiftet allerede sommeren 2003, og nå, to og ett halvt år senere, skal arbeidende styreformann Tom Remlov begynne arbeidet med å finne prosjekter han mener skal få støtte.

Så langt har han fått inn søknader fra tre prosjekt, deriblant et utenlandsk.

- I bunken ligger også et omfattende TV-prosjekt som Fuzz kan gjøre til et bergensprosjekt, sier Remlov til Bergensavisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.