*Nettavisen* Nyheter.

Alt du trenger å vite for å starte

Her har vi samlet en god del artikler du kan trenge før du starter:

12.10.05 11:46

Klikk på overskriftene for å lese artiklene.

FAKTA/BAKGRUNN

Filosofi

All mat vi spiser setter i gang hormonelle reaksjoner i kroppen og har derfor betydning for en rekke sykdommer og plager.

Hva er glykemisk index?

Glykemisk indeks er et verktøy for å synliggjøre ulike matvarers evne til å gi oss høyt eller lavt blodsukker.

BMI

Sjekk om du er overvektig her:

Slik fungerer Fedonklubben

Du er nå medlem av Fedonklubben. Her får du informasjon om hvordan du følger programmet.

Riktig hormonbalanse- nøkkelen til god helse

Hvor ofte tenker man vel på hormoner mens man spiser? Tro det eller ei, hver gang man spiser noe, settes det i gang en rekke hormoner.

Insulin og blodsukkerproduksjon

Når det gjelder fettforbrenning og vår sukker- og energibalanse, er insulin det absolutt viktigste hormonet.

Dette får du av Kost i balanse

Her får du en oversikt over fordeler med Kost i balanse:

Hva kan du forvente av Kost i balanse?

Her følger en oversikt over hva du kan forvente av «Kost i balanse»:

MOTIVASJON

Det viktigste ligger mellom ørene

Endring av vaner er ingen lett oppgave. I Hellas sier man at når man dør er det sjelen som forlater kroppen først, og så vanen.

Hvorfor virker ikke slankekurer?

«Slanking» eller «slankekur» er frivillig å utsette kroppen for et lavere energiinntak i en tidsbestemt periode for å gå ned i vekt.

Gode råd for lavere vekt og bedre helse

Her følger noen enkle tips for et balansert kosthold og god helse:

Utskeielser en forutsetning for å lykkes

Å gjennomføre et slikt kosthold handler selvfølgelig ikke bare om hva du skal spise og når du skal spise.

KOSTHOLD

Lær å lage din egen menyplan

Her viser vi deg hvordan du kan ta ett skritt videre i menyplanleggingen og sette sammen dine egne måltider. Vi skal sette sammen måltider av:

Måltidene

Her i Norge er vi vant med å spise mye brødmat. Her får du noen gode alternativer:

Råvarer for god helse:

Flerumettet fett 1

En god kilde til omega-6 finner du i det flerumettede fettet.

Flerumettet fett 2

En god kilde til omega-3 finner du i flerumettet fett.

Enumettet fett

Mest omega-9 får du gjennom enumettet fett.

Oljer

Dr. Fedon Lindbergs oljer er kaldpressede og økologiske oljer av høy kvalitet.

Nøtter, frø og fet fisk

Nøtter, frø og fet fisk er gode kilder til protein og sunt fett.

Fruktose

Fruktose er en naturlig erstatning for sukker med mange kvaliteter. Det er et 100 prosent naturprodukt som gir lavere blodsukkerstigning og langvarig energi.

Hva kan jeg spise?

Her får du en liste over ulike matvarer og mengde du kan spise daglig:

Kost for smalere midje

Selv om det ikke er mulig å punktslanke kroppen, finnes det måter å redusere fettet rundt midjen. Slik reduserer du livmålet:

Gode matpakketips

Sommerferien er over og det er igjen tid for matpakkesmøring for skole og jobb. Her får du Fedons egne tips til å lage en litt mer spennende nistepakke:

Måltidsrytme

Hvor mange måltider anbefales det å spise pr. dag?

Mange muligheter - få restriksjoner

Her gir vi deg tips til et par enkle justeringer i ditt kosthold:

Dette kan du spise

Her finner du Dr. Lindbergs liste over anbefalte produkter som du lett finner i din egen dagligvarehandel.

Snacks og godteri

Det finnes både sjokolade og annet godteri du kan spise uten at det er noe problem. Se bare her.

TRENING

Å lade opp til en treningsøkt

Du er kanskje en av dem som hiver innpå en banan på vei til treningssenteret for å få litt ekstra ut av treningen?

Hva forbrenner du under trening?

Kroppens energilagre er en av de faktorene som kan begrense evnen til å drive med ulike former for fysisk aktivitet.

Trening for avkopling og stressreduksjon

All trening er stressreduserende. Her er imidlertid noen av de mest avslappende treningsformene:

Lav intensitet og høy fettforbrenning?

Trening av lav intensitet har ofte blitt kalt fettforbrennende trening. Dette er imidlertid en noe misvisende betegnelse.

Energi

Energi kan ha ulik betydning i forskjellige sammenhenger:

Kosthold og trening

Trener du til Birkebeineren? Ønsker du å få størst mulig muskler? Eller er hovedmålet å gå ned i vekt og ha en sunn og frisk kropp?

Mål med treningen

De fleste som begynner å trene, ønsker at treningen skal gi dem en forandring i kroppen/hverdagen.

Hva er utholdenhetstrening?

Eksempler på utholdenhetstrening er turer i skog og mark, sykling eller skigåing. Treningen kan også foregå innendørs på tredemølle eller i gruppetreningstimer.

SYKDOMMER/PLAGER/ALLERGIER

Diabetes

Dr. Lindbergs kostråd er ikke ensbetydende med slanking og vektreduksjon. Med omlagt kosthold kan også andre sykdommer og plager reduseres eller forsvinne helt.

Allergi

Dr. Lindbergs kostråd er ikke ensbetydende med slanking og vektreduksjon. Med omlagt kosthold kan også andre sykdommer og plager reduseres eller forsvinne helt.

Hjerte-/karsykdommer

Dr. Lindbergs kostråd er ikke ensbetydende med slanking og vektreduksjon. Med omlagt kosthold kan også andre sykdommer og plager reduseres eller forsvinne helt.

Urinsyregikt (Podagra)

Dr. Lindbergs kostråd er ikke ensbetydende med slanking og vektreduksjon. Med omlagt kosthold kan også andre sykdommer og plager reduseres eller forsvinne helt.

Fibromyalgi

Dr. Lindbergs kostråd er ikke ensbetydende med slanking og vektreduksjon. Med omlagt kosthold kan også andre sykdommer og plager reduseres eller forsvinne helt.

Astma

Dr. Lindbergs kostråd er ikke ensbetydende med slanking og vektreduksjon. Med omlagt kosthold kan også andre sykdommer og plager reduseres eller forsvinne helt.

Migrene

Dr. Lindbergs kostråd er ikke ensbetydende med slanking og vektreduksjon. Med omlagt kosthold kan også andre sykdommer og plager reduseres eller forsvinne helt.

Hypertension

Dr. Lindbergs kostråd er ikke ensbetydende med slanking og vektreduksjon. Med omlagt kosthold kan også andre sykdommer og plager reduseres eller forsvinne helt.

Psoriasis

Dr. Lindbergs kostråd er ikke ensbetydende med slanking og vektreduksjon. Med omlagt kosthold kan også andre sykdommer og plager reduseres eller forsvinne helt.

Matintoleranse

Dr. Lindbergs kostråd er ikke ensbetydende med slanking og vektreduksjon. Med omlagt kosthold kan også andre sykdommer og plager reduseres eller forsvinne helt.

Leddgikt

Dr. Lindbergs kostråd er ikke ensbetydende med slanking og vektreduksjon. Med omlagt kosthold kan også andre sykdommer og plager reduseres eller forsvinne helt.

PCOS

Dr. Lindbergs kostråd er ikke ensbetydende med slanking og vektreduksjon. Med omlagt kosthold kan også andre sykdommer og plager reduseres eller forsvinne helt.

FOR GRAVIDE

Anbefalinger for gravide

Alle gravide kvinner bør være moderat (lett anstrengende S.A.T.S Intensitetsskala nivå 2) fysisk aktive minst 30 minutter pr dag, uansett hvor aktive de har vært forut for graviditeten.

Graviditet og fysisk aktivitet

Mange gravide kvinner ønsker å leve et liv som er sunt, både for mor og barn, uansett tidligere livsstil.

Treningstips for gravide

Alle gravide kvinner bør være moderat fysisk aktive minst 30 minutter pr dag, uansett hvor aktive de har vært forut for graviditeten. Vi gir deg treningstipsene:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.