RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Alt om Frontlines oppsplittingsplaner

Sist oppdatert:
Frontline-ledelsen lettet i dag en del på sløret rundt planene for en oppsplitting av selskapet og mulig utdeling av millioner av dollar til aksjonærene. Her finner du detaljene
Les også: Frontline bekrefter splitt-planer (Ny)

Frontline-ledelsen, ved finansdirektør Tom E. Jebsen, la i dag frem langt flere detaljer rundt planene om en oppsplitting av John Fredriksens gigantiske tankrederi.

Det var tidligere i høst at Tor Olav Trøim for første gang presenterte planene, og i mellomtiden har selskapet kommet langt i iverksettelsen av planene.

- Vi jobber med å få det på plass før jul, men det kan fort bli slutten av januar, sa Jebsen på en presentasjon i Oslo i dag.

Rammene i planen


I korte trekk skal Frontline legge 47 av sine skip inn i et nytt skipseiende selskap, med arbeidstittelen Ship Finance. Dette selskapet skal gires opp med bankgjeld og et høyrisiko obligasjonslån.

Skipene skal deretter leies tilbake på lange kontrakter til et datterselskap av dagens morselskap, med undernavnet Frontline Shipping. Dette selskapet vil kun ha som oppgave å betjene kontraktene til Ship Finance.

Lange kontrakter

Ifølge Jebsen er skipene planlagt leid tilbake på meget lange kontrakter, for skip med enkelt skrog leies frem til 2010 mens de moderne skipene med dobbelt skrog vil leies ut levetiden, anslagsvis 23 til 24 år.

Frontline Shipping vil også kunne leie skipene etter dette, men da til langt lavere rater. Jebsen antydet at timecharterratene mellom Ship Finance og Frontline Shipping vil ligge på 25.000 dollar pr. dag for VLCC'ene og 21.000 dollar pr. dag for suexzmax'ene.

Finansiering

Når det gjelder finansieringen bekreftet Jebsen i dag tallene som har sirkulert i bankkretser i noen uker om en finansieringspakke på 1,55 milliarder dollar, fordelt på 1,05 milliarder i banklån og en halv milliard dollar i opptak av et høyrisiko obligasjonslån.

Totalt for hele Frontlinesystemet vil dette økte rentekostnadene med anslagsvis 40 millioner dollar på årsbasis, men dette vil bli liggende i Ship Finance.

- Vi vil måte gå inn på fastrente i obligasjonslånet og store deler av banklånet på grunn av timecharterkonstruksjonen, sa Jebsen.

Frontline har i dag hele 65 prosent av gjelden på flytende rente.

Videre vil Frontline Shipping utstyres med en krigskasse på 250 millioner dollar, til å betjene sine kontraktsforpliktelser overfor Ship Finance i perioder med svake rater. Tallet er ifølge Jebsen basert på simuleringer av historiske svake perioder i spotmarkedet.

Totalt er det forventet at refinansiering vil frigjøre 400 millioner dollar, som vil bli liggende i dagens morselskap Frontline Ltd.

Mulig børsnotering

Dagens Frontline vil rett etter splitten være eier av både Ship Finance og Frontline Shipping, og vil i tillegg bli sittende med den delen flåten som ikke overføres til det nye skipseiende selskapet. Det gjelder i hovedsak skipene som er finansiert i det tyske KG-markedet, samt noen andre skip med spesielle finansieringsavtaler.

Det er foreløpig ikke fattet noe vedtak om den videre skjebnen til Ship Finance, men en klar mulighet er en emisjon og børsnotering i USA. Det vil være aktuelt dersom det er mulig å ta ut en premie ved å selge selskapet, ifølge Jebsen.

- Det er opptil John (Fredriksen, red. anm.) å bestemme, eller styret å vurdere, om det skal selges, sa Jebsen.

- Blir det en suksess så håper vi å selge stålselskapet med en premie, sa Jebsen.

Den andre aktuelle muligheten er en utdeling av aksjene i det nye selskapet til dagens aksjonærer. Jebsen mente imidlertid at med den strukturen Ship Finance vil få, egner det seg best for det amerikanske markedet som tradisjonelt er meget interesserte i selskaper med faste utbytter.

Jebsen ser for seg en utbytteavkastning på 10 prosent fra Ship Finance.

Frontline Ltds cash

Dagens børsnoterte selskap vil videreføres med en gedigen kontantbeholdning etter oppslitting. Omkring 400 millioner dollar er ventet å ligge igjen av fri kontantbeholdning etter fradrag av Frontline Shippings krigskasse og arbeidskapital på 50 millioner dollar.

Det har tidligere vært forventet at dette ville bli utdelt til aksjonærene, men ledelsen i Frontline var ikke like klar på dette i dagens presentasjon. Bruken av midlene vil ifølge Jebsen bli vurdert av styret fremover.

Detaljer

Jebsen kom også inn på en rekke andre detaljer som vi oppsummerer kort her:

- Frontline Ltd. skal være uten garantiansvar for Ship Finance, basert på at Frontline Shipping får et depot på 250 millioner dollar.

- Det vil kun være mulighet til å ta ut utbytte fra Frontline Shipping til morselskap Frontline Ltd. fra overstigende av krigskassen på 250 millioner dollar.

- Utbytte fra Ship Finance vil bli kuttet i perioder med kun minimumsinntjening.

- Det vil være en profittdeling mellom Frontline Shipping og Ship Finance når spotratene overstiger minimumsraten i kontraktene.

- Frontline vil ha mangementansvaret for skipene og Ship Finance også etter oppsplitting.

- Gjenværende Frontline Ltd. vil ikke være bundet av covenants (lånebetingelser).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere