*Nettavisen* Nyheter.

Alt vi vet om «Diablo III»

Her er full rapport fra den lukkede pressekonferansen om rollespillet «Diablo 3».

18.09.08 17:28

PARIS (Spillmagasinet): 28. og 29. juni 2008 inviterte Blizzard over 8000 fans og bransjefolk til stormessen Blizzard Worldwide Invitational 2008 i Paris.

MER FRA SPILLMAGASINET.NO:

- Stor bildekarusell i HD
- Se 19 minutter med gameplay
- Det mystiske spillet er avslørt!

På messen kunne ivrige fans prøvespille både «Starcraft 2» og «Wrath of the Lich King», men det som opptok de aller fleste var nyheten om at Blizzard jobber med oppfølgeren til megasuksessen «Diablo 2».

I etterkant av offentligjøringen inviterte Blizzard til en lukket pressekonferanse for et knippe utvalgte pressefolk fra hele verden. Spillmagasinet.no var selvfølgelig til stede og gir deg her full rapport fra den lukkede konferansen.

På podiet satt viseadministrerende direktør og Blizzard-gründer Frank Pearce og Jay Wilson, prosjektleder for «Diablo 3».

- Hva er det som er så bra med det kommende «Diablo 3»-spillet, i forhold til for eksempel «World of Warcraft»?

Jay Wilson: - Jeg tror at en av de store fordelene er tiden man bruker på spillet. World of Warcraft er et fantastisk spill, men det er en tidkrevende aktivitet - som krever din fulle oppmerksomhet. «Diablo 3» er annerledes ved at det er et spill man kan starte opp, spille i 10-15 minutter, og deretter ta en pause fra. Vi ønsker å lage et spill som er enkelt og raskt å hoppe inn, samtidig som det er gøy å spille med vennene dine.

- Hvilke plattformer kommer «Diablo 3» til?

Jay Wilson: - Spillet er utviklet med tanke på PC-plattformen. Det vil også komme for Mac, men det foreligger ingen konkrete planer om konsollversjoner. Men vi utelukker det absolutt ikke.

- Bygger «Diablo 3» på teknologi fra foregående versjoner?

Frank Pearce: - Vel, vi har utviklet en helt ny 3D-motor for «Diablo 3». Den har ikke noe navn, men det aller meste i spillet er nytt.

- Hvor lenge har «Diablo 3» vært under utvikling - og hvorfor har dette vært så hemmelig?

Frank Pearce: - Vi begynte å leke med tanken om å lage «Diablo 3» etter suksessen til utvidelsen som kom til Diablo 2. Dette var 4 år siden, og akkurat nå jobber ca 50 mennesker med spillet. Vi holdt spillet hemmelig på grunn av den enorme oppmerksomheten vi får når vi plutselig gjør en lansering som dette.

- Når kan vi forvente å se «Diablo 3» i butikkhyllene?

Frank Pearce: - Vi er altfor tidlig i utviklingsprosessen til å kunne gi noe tidspunkt på dette. Vi lanserer spillet når det er ferdig, mer kan jeg ikke si.

- Hvordan blir flerspiller-funksjonene i «Diablo 3»?

Frank Pearce: - Det er altfor tidlig til at vi kan si noe særlig om dette. Det blir mulighet for å spille sammen i grupper med vennene dine, og «Diablo 3» vil benytte seg av Battle.net.

- Hvor mange klasser blir det?

Jay Wilson: - Vi har ikke bestemt noe nøyaktig antall klasser enda, men vi ser på 7-8 forskjellige - og utelukker ikke at det kommer flere. Vi vil gi spilleren flest mulig valg.

- Hvor lang spilletid vil «Diablo 3» ha?

Jay Wilson: - Vi vil forsøke å gi spillet en lignende lengde som Diablo 2. Dette betyr mellom 50-55 timer med spilling.

- Hvilken symbolikk lå i de merkelige runene og de skjulte bildene, blant annet av en lilla pingvin, på Blizzard.com i forkant av kunngjøringen om «Diablo 3»?

Jay Wilson: (latter) - Jeg vet ærlig talt ikke... En del av gutta på kontoret satt og holdt på med dette, og hev inn masse forskjellige ideer. Når det gjelder akkurat dette med den lilla pingvinen, så vet jeg ikke helt - men jeg tipper at det var en eller annen dyp mening bak dette.

Frank Pearce: (bryter inn) - Jeg tror det er et nytt monster som vil dukke opp i «Diablo 3».

Se 19 minutter med gameplay fra «Diablo 3»
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED
video_embed(10802,1);

Se flere spillvideoer her

- Hva annet enn klassene kan skreddersys for figuren din?

Jay Wilson: - Dette er for tidlig å si noe om, men sannsynligvis vil du kun kunne endre klassen og kjønnet på figuren din. Vi ønsker å gjøre «Diablo 3» til et spill som er raskt og enkelt å sette seg inn i.

- Vil man måtte ha et skikkelig monster av en PC for å spille «Diablo 3»?

Jay Wilson: - Nei, vi forsøker å programmere «Diablo 3» til å fungere på en helt vanlig PC - slik at flest mulig kan spille det.

- Vil spillet være experience- eller acchievement-basert?

Jay Wilson: - Dette er også for tidlig å si noe sikkert om, men vi ser på et experience-basert system - hvor du blir premiert for hvert individuelle drap av f.eks. et monster.

- Vil «Diablo 3» tilby spilleren hester å ri på?

Frank Pearce: - Nei, det blir ikke hester (mounts). Vi diskuterte det lenge, men følte ikke at det var nødvendig for å tilby en komplett spillopplevelse.

Her er alle skjermbildene som er sluppet fra «Diablo 3»:

369

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag