RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Amazon skuffet markedet

Sist oppdatert:
Lavere priser og høyere kostnader til teknologi og markedsføring fikk e-handelsgiganten Amazon til å skuffe markedet. Les hvor mye aksjen falt
Verdens største varehus på nett, Amazon, fremla tall etter børs i USA onsdag. Og tallenes tale var klar; de var skuffende. En indikasjon på det er at aksjen falt hele 14 prosent i etterhandelen.

Selv om omsetningen steg 31 prosent til 2,54 milliarder dollar i fjerde kvartal. Men selskapet ble reddet på topplinjen som følge av en svak amerikansk dollar. Sett bort i fra valutaeffekt steg omsetningen bare 26 prosent. Det melder Financial Times.

Nettoresultatet endte på 347 millioner dollar, opp fra 73 millioner dollar samme periode året før.

Men disse tallene inkluderer engangs skatteeffekter, og sett bort ifra dette tjente selskapet 149 millioner dollar i kvartalet, eller 35 cent per aksje. Det var ventet 40 cent per aksje.

Det er innenfor markedsføring og teknologiinvesteringer kostnadene økte, og resultatet ble dratt ned.

Kostnadene til markedsføring steg med 45 prosent, mens teknologi-investeringer steg med 40 prosent, og bidro til å trekke resultatet ned.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere