Gå til sidens hovedinnhold

Amedia med på stor debattsatsing: – Dagsnytt 18 er utmattende

Store aktører ønsker å ta debatt-Norge med storm: – Dagens debatter er kjedelige fordi de er forutsigbare, sier investor Johan H. Andresen i Ferd.

Denne måneden starter en nasjonal debattserie med det hårete navnet Debattene om Norges fremtid.

Prosjektet lanseres som et demokratiprosjekt som skal vare over flere år, med ærlige og folkelige debatter, forteller prosjektleder Bente Engesland, som er tidligere reporter i Dagsrevyen og sjefsredaktør i magasinet KK.

Med på laget har hun Stiftelsen Fritt Ord, Forskningsrådet, investeringsselskapet Ferd, og Amedia.

Prosjektet etableres med tre debatter i 2021, og flere i årene som kommer. Oppstarten skjer i Tromsø sammen med Nordlys 8. juni, med en påfølgende debatt i samarbeid med Lofotposten den 22. juni.

– Utmattende

– Hva skal skille disse debattene fra andre debatter?

– Vi skal forsøke å hente inn mennesker som normalt ikke synes at debatter er noe for dem. Dagens debatter kan ofte bli forsiktige og forutsigbare, sier investor Johan H. –Andresen, som er eier og styreleder i Ferd.

– Kjedelige?

– Ja, det er kjedelig fordi det er forutsigbart. Det å hente mennesker som ikke er «the usual suspects» i Dagsnytt 18 eller Debatten, og som vet noe mer eller noe annet, er et viktig aspekt her.

Les også: Oslo starter vaksineringen av 18-åringer

Direktør i Fritt Ord, Knut Olav Åmås, sier debattene skal ha et grundig forarbeid bak seg, blant annet i samarbeid med Forskningsrådet, med tema og bidragsytere man kan bygge videre på.

Han er lei av forutsigbare debatter.

– For meg som gammel redaktør er det helt utmattende å høre på Dagsnytt 18 dag etter dag, og vite nøyaktig hva som skal bli sagt.

– Det er mange debatter som er engasjerende, men det er ikke ofte man får ny innsikt, plukker opp den ballen og går videre. Hensikten er å følge disse temaene videre, så det ikke bare blir «one-offs», legger Andresen til.

– Det blir kjedelig hvis du bare er ute etter underholdning, men hvis du er ute etter innsikt, så blir de ikke kjedelige, sier han muntert.

Åpner med Nansen-forsker

Prosjektet lanseres i Tromsø i morgen tirsdag 8. juni.

Der skal professor Marit Reigstad fra UiT fortelle om nye funn fra et forskertokt i Arktis. Reigstad leder forskningsprosjektet Arven etter Nansen.

– Hun kommer rett fra tokt i Barentshavet og gir oss ny innsikt, sier Bente Engesland.

– Vi ønsker å engasjere mennesker som tenker, vet og mener mye, men som ikke alltid slipper til i debatten. Og vi skal ta landet i bruk ved å reise rundt i tett samarbeid med Amedias sterke lokalaviser, forteller hun.

Les også: Tre nye smittetilfeller i Tromsø – 87 i karantene i Ålesund

Neste debatt er ombord elferga BRIM Explorer i Lofoten den 22. juni.

Samarbeid med lokalaviser

Amedia eier over 80 aviser, og Debattene om Norges fremtid skal utnytte kompetansen i disse, forteller Stig Finslo i Amedia.

– Lokalavisene sitter på en infrastruktur som gjør det mulig å reise nye spørsmål som kan løftes inn i debatten.

– Gjør man dette for å tjene penger?

– Det er ikke det som ligger til grunn. Det viktigste er å være i øyehøyde med leserne, for å engasjere leserne og få dem inn i debatten.

Finslo sier at noe av essensen er å komme «unnenifra».

– Om det er fra fiskernes side eller annen kunnskap som ligger ute i Norge, om det er i forskningsmiljøet eller å høre hvilke situasjoner bedrifter står i - så tar vi hele Norge i bruk i den sammenhengen, fremfor å ha Oslo som utkikkspunkt.

– Den debatten vi gjør nå er forberedt over flere uker, og vi skal bruke flere timer sammen. Det beste derfra tar vi med videre til neste stoppested, kommer det fra Engesland.

Les også: Volkswagen blander seg inn i valgkampen: – De rødgrønne kan bli en bremsekloss

– Det blir debatter i flere trinn, kan du si. Det krever litt av deltagerne, så det blir spennende å se hvorvidt folk henger med. Vi må være nøye med hvilke tema vi velger, sånn at vi faktisk er på puls, legger hun til.

Åpningsarrangementet finner sted i Tromsø den 8. juni, mens første livestream skjer i Lofoten 22. juni.

Reklame

Stor oversikt: Her er salgene i nettbutikkene nå