Amerikansk priskrig på CD-er

Verdens ledende plateselskap har bestemt seg for å senke prisene betydelig etter å ha opplevd 17 prosent fall i det amerikanske CD-salget siden nyttår.

20.06.08 11:05

Verdens største plateselskap, Universal Music Group (UMG) meldte onsdag i forrige uke at selskapet vil gjennomføre store kutt i prisene på nær sagt alle de heteste CD-ene i USA.

Platene vil få en veiledende pris på 12,98 dollar, samtidig som at selskapet fjerner priskategoriene 16,98 dollar, 17,98 dollar og 18,98 dollar. UMG forventer at priskuttet vil kunne merkes av kundene fra og med 1. oktober i år.

Les mer hos vår søsterpublikasjon digi.no

Priskuttet skjer som en konsekvens av at musikksalget i USA har sunket med 17 prosent bare første halvår i år. I Norge har salget av CD-er vært ganske stabilt, inkludert en liten økning blant annet i forbindelse bølgen av ny norsk musikk som sveiper hitlistene. Dermed får foreløpig ikke norske platekjøpere nyte godt av den samme prisnedgangen.

Universal er markedsleder, med en andel på nærmere 30 proseent. Utspillet kan derfor sette en ny standard på utsalgspriser og føre til en priskrig blant de ledende plateselskapene.

Mediaguardian skriver at britiske EMI, som er verdens tredje største platelselskap, har kommet under intenst press fra investorene som er bekymret for ringvirkningene av det amerikanske priskuttet.

EMIs aksjekurs falt dramatisk da nyheten ble kjent, mer enn 10 prosent sist torsdag. En av årsakene er et regnestykke som viser at EMI må øke salget med 37 prosent for å dekke en 15 prosents prisnedsettelse.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.