RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Amish-ungdom tar av på sosiale medier

(Faksimile Facebook)
Sist oppdatert:
Under Rumspringa får ungdommene får leke seg med Facebook, Instagram og andre sosiale plattformer.

(SIDE2): En helt ny demografi har begynt å slå seg løs på Facebook. Amish-ungdommene har falt, som tenåringer flest, for det sosiale nettverket og bruker det for alt det er verdt i, skriver den britiske avisen Daily Mail.

Mange fristelser
Hvert år begynner tusenvis av tenåringer innen Amish-kulturen et friår kalt «Rumspringa», som fritt oversatt betyr å løpe rundt. De får da smake på alt den vestlige og teknologisk moderne verden har å by på. Og alt er lov i denne friperioden. Da får tenåringene leve uten de strenge reglene de ellers må forholde seg til i et samfunn og en kultur som fremdeles lever slik man gjorde på 1800-tallet. De kan kjøre bil, kle seg i andre klær enn de tradisjonelle kjolene og overfallene, og klippe seg. Ungdommene eksperimenterer også med alkohol, sex og narkotika.

Rumspringa foregår fra 14 til 16-årsalderen og anses i noen av Amish-samfunnene for å være en tid da man skal finne en partner. Ungdommene kaller tiden de har Rumspringa for «å være engelsk». De er oppdratt i en streng religiøs kultur tatt fra blant annet Tyskland, og bruker derfor «engelskmenn» når de omtaler dem som ikke lever i Amish-samfunnet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kontakter andre Amish-tenåringer
De siste årene har Facebook tatt av for Amish-ungdommene. Men ironisk nok bruker de nettsiden til å holde kontakten med andre unge på Rumspringa, og ikke nødvendigvis til å kjent med annen amerikansk ungdom. Gjennom det sosiale nettstedet organiseres fester og møter med andre Amish-ungdom, og skrytebilder fra deres nye «engelske» livsstil legges ut - alt fra fyllebilder til nye, moderne hårfrisyrer og bilkjøring deles flittig.

- Det fungerer som et isolerende sosialt nettverk på mange måter, altså nok en måte hvor unge Amish sosialiserer seg med annen Amish-ungdom istedenfor å ekspanderer sitt sosiale nettverk ytterligere, sier professor Steve Nolt ved Goshen College i Indiana.

For de aller fleste i Amish-folket er fotografier noe man sjelden eller aldri er med på, så trenden med deling av bilder på sosiale medier er et stort steg for mange unge. De er allikevel forsiktige med hva de deler - særlig med tanke på at de er såpass unge som 14 år. I USA er det 21 års aldersgrense for å drikke alkohol, og de kan komme i trøbbel med politiet hvis de blir tatt.

Facebook har gjort sitt for at ungdommene kan samles til store sammenkomster og fester i løpet av kort tid.

- Vi pleide å ha fester før også, men da var det ikke så enkelt å finne ut av hvor de var. Nå tar det ikke lang før 700 ungdommer møter opp. Alle sender hverandre meldinger og det er lett å nå ut, forteller Noah Hershberger (22) , som nylig har forlatt Amish-samfunnet, ifølge den britiske avisen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bor hjemme
De fleste av ungdommene bor, kanskje litt overraskende, fremdeles hjemme hos foreldrene under Rumspringa. Og for et folk som lever uten strøm, så kan det være vanskelig å holde tritt med sosiale medier. Men under friåret får ungdommene bruke smarttelefoner som kan lades opp med solenergi, og derfor er de «reddet».

Selv om de legger ut bilder fra dagliglivet og fester, oppdaterer status og treffer folk på nettet, så er det en ting ungdommene fremdeles ikke gjør og det er å spille videospill på nettet. De synes angivelig det er barnslig og bortkastet tid.

Må velge
Når Rumspringa er over må ungdommene velge om de skal døpe seg og gå inn i Amish-samfunnet, eller om de vil forlate familien for å leve i den moderne verden. De aller fleste lar seg ikke friste av verden utenfor, og ungdommene velger nesten utelukkende å bli.

Les også:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere