RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Angret og vant over telefonselger

Oslo (NTB): Selv om telefonselgeren mener du er næringsdrivende, kan du regnes som forbruker og bruke angreretten, mener Forbrukerrådet.

- Hvis du driver enkeltmannsforetak, er det det reelle formålet med kjøpet som gjelder, ikke hvorvidt selgeren mener du er næringsdrivende eller ikke, sier regiondirektør i Forbrukerrådet i Nordland, Torgeir Øines.

Et vedtak i Forbrukertvistutvalget i mai styrker påstanden om at selvstendige næringsdrivende kan regnes som privatpersoner i enkelte kjøpssituasjoner.

I saken ble en mann med et sovende enkeltmannsforetak solgt et abonnement på styrkedrikk av en telefonselger. Selgeren mente han kjøpte drikken til bruk i sin næring, og det ble også tydelig da produktet ankom. Kjøperen ville bruke angreretten til å heve kjøpet, og Forbrukertvistutvalget ga ham rett.

- Det avgjørende i saken her var at mannen ikke hadde tenkt til å bruke styrkedrikken i sin næringsvirksomhet. Han var ansatt i en annen virksomhet, forklarer Øines.

- I andre saker er ikke kjøpsformålet like åpenbart, for eksempel når det gjelder telefonabonnement, sier han. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere