RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Anmeldelse: «Colin McRae: Dirt 2»

(Codemasters)
Sist oppdatert:
«Colin McRae: Dirt 2» er skittent, kjapt og kjempegøy.

(Spillmagasinet): Britiske Codemasters er, takket være rallyspillet «Colin McRae: Dirt» og racingspillet «Race Driver: Grid», denne generasjonens bilspillkonger. De to titlene utnyttet maskinvaren til det fulle og leverte opplevelser vi tidligere ikke hadde vært i nærheten av, samt huset et par kreative og gode ideer og funksjoner.

Strålende kjøremodell

Nå har selskapet lagt siste hånd på «Dirt 2» og resultatet kan best beskrives som en rallyversjon av «Grid». De største forskjellene fra eneren er at karrieremodusen er mer sammenhengende og har større fokus på deg, og bilene reagerer litt kjappere og oppfører seg et par hakk mer som i virkeligheten. Likevel, «Dirt 2» hører fortsatt godt hjemme i arkadeland.

Se gameplay fra «Dirt 2»:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

På tross av at kjøremodellen ikke er realistisk, føles den mer ekte enn i originalen, og som en følge av det tar «Dirt 2» lengre tid å lære seg. Heldigvis er det verdt slitet, hver eneste perfekte sving føles som en seier og er skikkelig tilfredsstillende. I tillegg er det rett og slett kjempegøy å føle at du har full kontroll der du fyker gjennom de strålende banene. Fartsfølelsen er enorm uansett hvilken og hva slags type bil du kjører.

Fantastiske baner

Selv om antall baner er litt lite og spillet derfor blir gjentakende, har Codemasters gjort en strålende jobb med dem som der. Du er blant annet innom Marokko, Kroatia og Japan, og banene byr på perfekte doser lange rette strekninger, hopp, krevende svinger og partier hvor du sitter med hjertet i halsen.

I tillegg til vanlig rally, lar«Dirt 2» deg blant annet delta i rallycross, trailblazer (lynkjapp variant av vanlig rally), Baja-kjøring og buggy-løp. Codemasters serverer med andre ord en variert og innholdsrik spillopplevelse, men jeg føler at det er litt for mye av det gode. For eksempel er Baja-bilene og buggyene naturlig nok litt seige i styringen og blekner derfor mot de lynkjappe rally- og rallycrossbilene. Baja- og buggyløpene er fortsatt artige, men de er bare ikke helt der.

Se bilder fra «Dirt 2»:
(Artikkelen fortsetter under karusellen)

1208

Krevende motstandere

Dessverre utgjør rally og rallycross mindretallet hva gjelder antall løp, noe jeg synes er dumt. Et annet minus er alt foregår på tørre underlag, skiftende værforhold og/eller for eksempel snø hadde gjort spillopplevelsen enda bedre.

Motstanderne dine er derimot veldig der og gjør originalen sine til skamme. På alt annet enn de letteste vanskelighetsgradene byr konkurrentene på en skikkelig utfordring, noe som gjør så hver eneste seier smaker utrolig godt. For en gangs skyld stemmer bilspillklisjeen om at en eneste feil er nok til å spolere løpet.

Lange lastetider

Eller, det vil si med mindre du velger å bruke spillets «Flashback»-funksjon. Akkurat som i «Grid» kan du et begrenset antall ganger spole tilbake og fortsette et løp fra der du vil, kjekt hvis du for eksempel har krasjet og ikke vil begynne helt på nytt.

Teknisk er det aller meste som det skal være. Lyden er fantastisk og grafikken utrolig, «Dirt 2» er detaljert og flyter som en drøm. En ting som derimot ikke er helt bra er de lange lastetidene. Spesielt den riktignok stilige 3D-menyen tar en god stund å hente fram.

Klar anbefaling

Alt i alt er «Colin McRae: Dirt 2» en god oppfølger og et godt rallyspill. Det byr på en glimrende og tilfredsstillende kjøremodell, krevende motstandere, underholdende baner og både ser og høres fantastisk ut. Dessverre er ikke enkelte løpstyper så morsomme som de kunne ha vært, spillet er litt ensformig og har for lange lastetider.

Heldigvis er selv de «kjedelige» løpstypene artige og «Dirt 2» anbefales på det varmeste til de som er ute etter et nytt bilspill.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere