RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Anmeldelse: «CSI: Deadly Intent»

Sist oppdatert:
«CSI: Deadly Intent» er et eventyr for fansen.

Detektivserien «CSI» er blant verdens mest populære tv-serier og en av mine favoritter. Uka er ikke komplett uten nye kapitler i fortellingene om etterforskerne i Las Vegas, New York og Miami.

Mørkt og brutalt

«Deadly Intent» bygger på den niende sesongen av «Las Vegas», noe som vil si at nerdehelten Grissom er byttet ut med Dr. Ray Langston og Sara fortsatt er borte. Selve spillet er bygd opp som et tradisjonelt pek-og-klikk eventyrspill, og går ut på at du skal løse fem saker sammen med resten av «CSI»-gjengen.

Sakene er designet av noen av de som lager tv-serien og er varierte og like spennende som en bedre «CSI»-episode. Spillet begynner med en drept stripper på et slitent motell og blir mørkere og mer brutalt for hver sak.

Gode oppgaver

For å finne morderen må du gå grundig gjennom områdene du er innom ved hjelp av samme verktøy som på TV, snakke med vitner og mistenkte og løse ulike oppgaver. Blant annet skal du sette sammen knuste gjenstander, sammenligne fingeravtrykk og isolere lyder.

Se gameplay fra «CSI: Deadly Intent»
(Artikkelen fortsetter under videoen)

De fleste oppgavene minner om minispill og er godt designet, mer interaktive og mer underholdende enn i tradisjonelle eventyrspill. For eksempel må du markere kjennetegn før du får lov til å søke i fingeravtrykksdatabasen og så selv finne ut av hvilket treff som matcher.

Lett og kort

Saken er løst når en av de tidvis mange mistenkte avslører seg selv under avhør og da bærer det videre til neste. Dessverre tar det ikke så lang tid før samtlige fem saker er unnagjort, «CSI: Deadly Intent» er et litt kort og lett spill.

Du kan nemlig ikke gjøre feil og for erfarne eventyrspillere er de fleste løsningene opplagte. Et annet minus er at «Deadly Intent» av og til blir ensformig, måtene du samler og analyserer bevis på er for få.

Kunne vært mer dynamisk

Likevel, det største problemet er at spillet er lineært og føles veldig statisk. For eksempel har oppgavene bare en løsning og samtalene følger en ferdig oppsatt rute.

Selv om «Deadly Intent» er spennende, mener jeg at spillopplevelsen hadde blitt bedre og mer interessant hvis utviklerne hadde latt seg inspirere mer av tv-serien. Der skjer det hele tiden overraskende hendelser, dukker opp nye måter å løse ting på også videre.

Litt teknisk kluss legger også en liten demper på opplevelsen. Spillet har en tendens til å hakke og stopper av og til helt opp når en filmsekvens lastes.

For fansen

På tross av en del svakheter klarer «CSI: Deadly Intent», takket være de gode oppgavene og de fem spennende sakene, å underholde. Med litt mer arbeid føler jeg meg trygg på at dette hadde blitt kjempebra, nå er det verdt en titt hvis du finner spillet på tilbud eller er fan av serien eller sjangeren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere