Anmeldelse: «Dragon Age: Origins - Awakening»

(Bioware/EA)
Ekspansjonspakken til Dragon Age: Origins er her. Det gjør et gammelt spillhjerte svært glad.

Skulle jeg oppsummert mine tre favorittspill fra de siste årene ville det ha vært «Mass Effect 1 og 2», samt «Dragon Age: Origins». Sterke historier og en utrolig spillbarhet har gjort Bioware til min hemmelige elskerinne.

Verdt å lese: 10 sterke historier
Bilder: Se «Awakening» i HD

I min anmeldelse av PC-spillet ga jeg en soleklar sekser, og kalte spillet «det beste». Av enkelte grunner ga jeg kun en femmer til konsollversjonen, årsaken kan du lese mer om i denne anmeldelsen.

Uansett hvor mye vann det er i det halvfulle glasset så er det ingen tvil om at når ekspansjonspakken lå på pulten min hendig overlevert av spillkongen Lars Wærstad så dreide livet seg først og fremst om å komme seg foran «Dragon Age» igjen.

Hever listen

Historiemessig har folkene i Bioware hevet listen igjen. I enda større grad enn i hovedspillet vil dine avgjørelser føre til ting du så absolutt ikke kan forutse, og du vil få mange overraskelser gjennom spillets gang. Å avsløre noe mer enn at spillet starter med at du, din figur fra hovedspillet (eller en ny), kommer til Vigil’s Keep – de nye hovedkvarterene for Grey Wardens. Darkspawn truer nok en gang landet, men det er noe rart med det hele. Noe veldig rart.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Hovedkampanjen følger en relativt lineær historie, men de mange sideoppdragene har så sinnrike og gode historier at du vil løpe fram og tilbake mellom en haug med oppdrag hele tiden (dette lover veldig bra for Old Republic). Ved å starte med din karakter fra hovedspillet får du også med noe av det du fant der, men du kan også starte en egen ny Warden med unike historieelementer.

Mer av det gode

Nye spesialiseringer er også tilgjengelige, deriblant noen som hjelper deg med mer mana og helse. Samt en spennende nyhet: Rune-crafting. I tillegg er det også nytt loot, selvfølgelig. Når det gjelder dine kompanjonger vil du møte en gammel venn, og en god del nye. Tyven (i mangel på et bedre ord for Rogue) du møter tidlig, har en svært god og interessant bakgrunnshistorie. Ganske tidlig møter du også en annerledes magiker, og en kriger med en helt spesiell historie. Totalt fem nye kompanjonger finnes. Alt dette gjør ekspansjonen ekstra interessant.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Savnet av kompanjongene fra det første spillet er der likevel, og med listen som ble lagt av Mass Effect 2 når det gjaldt å videreføre historien hadde vi forventet flere elementer av dine avgjørelser i hovedspillet skulle ha noe å si for hva som skjer i ekspansjonen.

Alt i alt er dette mer av det svært gode, det er fortsatt like pent å se på og stemmeskuespillerne er like gode som de var i nummer én. Siden du også kan forandre historien flere ganger i spillets løp betyr også at du kommer til å spille det om igjen flere ganger, selv om du kan bli ferdig med hovedoppdraget uten sideoppdrag på under en dag er det mye spill her. Det er sjeldent at en ekspansjon til et spill er så nærme et fullverdig spill, for å si det slik.

Se traileren til «Dragon Age: Origins - Awakening»