RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Anmeldelse: «God of War III»

Sist oppdatert:
«God of War III» setter et perfekt, mektig og foreløpig punktum for Sonys actionserie.

Krigsguden Kratos er en av Playstations største, hissigste og mest brutale stjerner. Etter en pitteliten uoverensstemmelse med de greske gudene i mytologiens Hellas, har han banket seg gjennom to konsollutgivelser, ett håndholdtspill og ett mobilspill.

Ni fantastiske timer

Nå er den etterlengtede «God of War III» på PS3 her, og når spillet starter ser det ut som Kratos endelig skal få hevne seg på gudene. Etter tre actionfulle og heftige kvarter viser det seg at det ikke er så lett og at en lang omvei må til, men det gjør så absolutt ikke noe.

De rundt ni timene jeg brukte på «God of War III» er blant de beste jeg har tilbrakt med noe spill noensinne. Utviklerne hos Sonys Santa Monica-studio har riktignok ikke funnet på noe særlig nytt, istedenfor har de polert, pusset, finjustert og perfeksjonert.

Engasjerende og underholdende

Vi får servert en heidundrendes og engasjerende actionopplevelse som aldri slutter verken å underholde eller å overraske, du klarer sjelden å gjette hva som venter rundt neste sving. Heftige og ikke minst mektige hendelser kommer på løpende bånd, omgivelsene er varierte og godt designet og flyten er strålende.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

«God of War III» fortsetter der toeren slapp, og åpner med et smell. Deretter blir det bare bedre. Her ser du en av de første bosskampene hvor du slåss en klatrende Gaia som underlag.
«God of War III» fortsetter der toeren slapp, og åpner med et smell. Deretter blir det bare bedre. Her ser du en av de første bosskampene hvor du slåss en klatrende Gaia som underlag.

Rolige partier dukker opp på akkurat riktig tidspunkt og du blir aldri sittende fast for lenge, både de tradisjonelle oppgavene og de som går på miljønavigering er passe vanskelige. Løsningene er for øvrig for det meste kreative, tilfredsstillende å forstå og bestandig av «hvorfor tenkte jeg ikke på det før?»-typen.

Strålende kontroll

Tilfredsstillende gjelder også kampene, Kratos viser igjen at han er slåsskjempe av rang og deler ut juling på spektakulære måter. Angrepene føles akkurat passe tunge og er uten unntak brutale, og både de mange våpnene og magiene lar deg utføre heftige angrepskominasjoner.

Hades er én av beistene du skal ta knekken på underveis. Dødsguden er ikke spesielt glad i bua til Kratos, mens Kratos på sin side gjerne vil ha tak i dødsklørne til Hades.
Hades er én av beistene du skal ta knekken på underveis. Dødsguden er ikke spesielt glad i bua til Kratos, mens Kratos på sin side gjerne vil ha tak i dødsklørne til Hades.

Det baller fort på seg med både fotsoldater og kommenaderende generaler. Vet ikke helt hvor godt implementert hirarkiet med ledere og disipler er, men det rekker man ikke å tenke mye på heller. Alle skal dø!
Det baller fort på seg med både fotsoldater og kommenaderende generaler. Vet ikke helt hvor godt implementert hirarkiet med ledere og disipler er, men det rekker man ikke å tenke mye på heller. Alle skal dø!

Selv om antall våpen, magier og angrepskombinasjoner er høyt, er «God of War III» like lett å spille som forgjengerne. Kontrollen er godt lagt opp, intuitiv og du finner kjapt ut av hva som fungerer og ikke fungerer. Spillet har ulike måter å trene deg opp på uten at du merker det.

OMG! WTF!

Fiendeutvalget består både av gamle kjenninger og nye beist, og samtlige byr på en utfordring. Du må tilpasse angrepstaktikken din etter hvilke typer fiender du møter, noe som krever en del trening. På de høyere vanskelighetsgradene er det viktigere enn noensinne å prioritere riktig, enkelte kamper føles litt som puslespill.

På tross av at de vanlige motstanderne er knallgodt laget, er bossene de virkelige stjernene. Jeg skal ikke avsløre noen av dem, men kan si så mye som at Sony Santa Monica hele tiden overgår seg selv. Den ene er mer imponerende enn den andre, og allerede boss nummer en er av «HIMMEL OG HAV, OMG, WTF?»-kvalitet.

Fantastisk grafikk

Prikken over i’en er den strålende teknikken, sammen med «Uncharted 2» er «God of War III» det spillet som best viser hvilke krefter som bor i Playstation 3. Blant annet er detaljnivået enormt, animasjonene fantastiske og hakking et fremmedord.

(Artikkelen fortsetter under bildekarusellen)

1575

Musikken følger opp og passer bestandig perfekt til det som skjer på skjermen. Stykkene er for eksempel pompøse, rolige eller kjappe, alt etter hva som foregår. Stemmeskuespillet fortjener for øvrig også skryt, samtlige skuespillere gjør en fremragende jobb.

Må-ha

Hvis du spør meg, er mangelen på innovasjon det eneste man kan ta «God of War III» for. Utviklerne har holdt seg på kjent og kjær mark, men når noe er så underholdende som dette mener jeg at det ikke spiller noen rolle.

«God of War III» er et blodig, brutalt, lekkert, spennende og ekstremt underholdende actionspill som du bare må ha, og som det er verdt å kjøpe en Playstation 3 for.

Se gameplay fra «God of War III»:

HTML EMBED

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere