*Nettavisen* Nyheter.

Anmeldelse: «Lara Croft and The Guardian of Light»

«Lara Croft and The Guardian of Light» er ikke som andre «Tomb Raider»-spill.

23.08.10 12:47

Sommerens «Summer of Arcade» på Xbox Live har allerede vært en suksess og blant annet gitt oss knallspillet «Limbo».

Akkurat som i fjor avslutter Microsoft med et brak, denne gangen med alles favoritteventyrheltinne Lara Croft i hovedrollen.

Ny type eventyr

«Lara Croft and The Guardian of Light» har mer til felles med klassiske isometriske actionspill, det vil si at du ser spillet på skrått ovenfra, enn de foregående «Tomb Raider»-spillene. Ifølge utviklerne er ikke dette spillet en del av hovedserien, istedenfor markerer det starten på et nytt sett med eventyr.

Spillet er satt til nåtidens Sør-Amerika, og etter litt klabb og babb skal du samarbeide med to tusen år gamle Totec om å drepe den onde Xolotl. Begge har blitt sluppet løs av slepphendte leiesoldater og sistnevnte har planer om å ta over verden, noe Lara ikke finner seg i.

Varierte omgivelser

Historien er like forutsigbar som det høres ut som, men heldigvis er resten av spillet såpass bra at det ikke spiller noen stor rolle. Omgivelsene er en fin blanding jungel og skumle templer, og samtlige er godt designet og byr på en rekke utfordringer.

Klikk på bildet for å forstørre.

I tillegg til varierte fiender og underholdende bosser, er «Guardian of Light» fullt av diverse oppgaver som tidvis krever at du legger hjernen i bløt. Utviklerne serverer både miljønavigeringsnøtter og de som krever at du manipulerer omgivelsene på en eller annen måte, uten at jeg har lyst til å avsløre noen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Smarte oppgaver

Brorparten av oppgavene er kreative og av «Hvorfor tenkte jeg ikke på det før?»-typen, og mange er fullt på høyde med det beste fra «Tomb Raider»-spillene. Enkelte er for øvrig valgfrie og må kun løses hvis du er ute etter en av de mange bonusgjenstandene. Akkurat som i for eksempel actionrollespillet «Diablo» er det merkelig avhengighetsdannende og artig å lete fram alle oppgraderinger, våpen og skatter.

Teknisk er «Guardian of Light» et flott spill, mye takket være at det kjører på en modifisert versjon av motoren som ble brukt i det forrige «Tomb Raider»-spillet. Både omgivelsene og figurene er detaljerte, animasjonene gode, lys- og skyggeeffektene flotte og fysikken helt ok. Musikken og lyden gjør jobben sin og får deg i god eventyrstemning, og kontrollen sitter på få strakser.

Varm anbefaling

Uheldigvis er ikke alt like bra med det tekniske, kameraet har en uvane for å plassere seg litt rart. Av og til er det vanskelig å sikte, noe som er irriterende når konsekvensen er at man bommer på et hopp eller det avgjørende skuddet på en boss.

Alt i alt er «Guardian of Light» et spill som det er vel verdt å bruke tid på. Riktignok er det ikke verdens lengste spill, historien er tam og kameraet er tidvis irriterende, men det positive mer enn veier opp. Omgivelsene er både varierte og godt designede, kontrollen intuitiv, oppgavene smarte, kampene artige og grafikken fin.

Gameplay fra «Lara Croft and the Guardian of Light»:

(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED

Bilder fra «Lara Croft and the Guardian of Light»:

3276

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag