RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Anmeldt for forsikringssvindel

Bilen har havnet utfor veien og landet i en steinur cirka 20 meter nedenfor veien, like ved sjøen. Føreren av bilen skal bare ha fått vondt i foten. Foto: Magne Turøy
Bilen har havnet utfor veien og landet i en steinur cirka 20 meter nedenfor veien, like ved sjøen. Føreren av bilen skal bare ha fått vondt i foten. Foto: Magne Turøy Foto: Magne Turøy
Sist oppdatert:
Mannen kjørte utfor 20 meter høyt stup og landet i sjøkanten.


30. januar i år fikk politiet melding om en spesiell hendelse. En bilfører i midten av 20-årene ringte inn og fortalte at han hadde krasjet bilen sin på Sotra, skriver Bergensavisen.

LES OGSÅ: Bil falt 20 meter og landet i sjøkanten

Politiet rykket ut til stedet, og det viste seg at bilen hadde kjørt utfor et stup på rundt 20 meter og landet i sjøkanten.

– Icenesatt

Tre måneder etter ulykken er politiet ferdig med å etterforske saken.

– Vi har underveis hatt kontakt med forsikringsselskaet for å sammenligne opplysninger som er gitt i skademeldinger opp mot opplysninger vi har hentet inn via vår etterforskning, sier Thomas Sørensen, seksjonsleder for etterforskning ved Sotra, Askøy og Øygarden lensmannsdistrikt.

19. mai ble sjåføren politianmeldt for forsikringssvindel.

– Forsikringsselskapet mener ulykken er iscenesatt og at utforkjøringen er gjort for å få utbetalt forsikringspenger, sier Sørensen.

Saken er oversendt politiurist for vurdering.

Sørensen understreker at det ikke er tatt ut siktelse i saken.

Bilen totalvraket

Utforkjøringen skjedde i Turøyveien på Sotra, like etter broen over til Turøy.

Bilen ble totalskadet, og ifølge politiet ble ingen airbager utløst. Føreren opplyste selv at han kun var skadet i en fot.

– Er det grunn til å tro at føreren ikke satt i bilen da den kjørte utfor?

– Det vil jeg ikke kommentere, sier Sørensen.

– Hvordan forklarer føreren seg om ulykken?

– Han sier at han fikk problemer med bilen og at det var derfor han kjørte utfor, sier Sørensen.

Du kan lese hele artikkelen her.

Kommenterer ikke enkeltsaker

Forsikringsselskapet Tryg kan ikke kommentere denne saken spesielt.

– På generelt grunnlag kan vi si at alle forsikringssaker der vi har mistanke om uregelmessigheter, blir utredet av Tryg. Dersom vi konkluderer med at kunden har forsøkt å svindle oss, har vi som hovedregel at kunden blir erklært uønsket i selskapet og politianmeldt, sier Ole Irgens, kommunikasjonssjef i Tryg.

Svein-Arne Kausland, utredningsleder i Tryg, sier til BA at selskapet har en god del slike saker hvert eneste år.

– Vi anmelder kunder der vi tror politiet kommer til å jobbe videre med saken. Det hender dessverre også at vi ikke anmelder. Det gjelder saker der vi ikke tror politiet har kapasitet til å gjøre noe med saken. Det er selvfølgelig veldig uheldig, sier Kausland.

Du kan lese hele artikkelen her.

Kan nekte utbetaling

Uavhengig av politiets arbeids med saken, kan Tryg ifølge Forsikringsavtaleloven nekte erstatningsutbetaling, samt si opp kundens forsikringsavtaler.

Det har foreløpig ikke lykkes BA å komme i kontakt med juristen på saken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere