*Nettavisen* Nyheter.

Anna Lindh-nyheten spredte seg via radio og TV

83 prosent av alle svensker visste om attentatet på utenriksministeren tre og en halv time etter knivstikkingen. De fleste fikk nyheten via radio og TV, mens få plukket den opp via nettet.

20.06.08 11:04

Da Olof Palme ble skutt på Sveavägen i 1986, skjedde mordet etter kinoenes stengetid klokken 23.00 om kvelden. Da Estonia sank i 1995 skjedde det etter midnatt.

Dermed tok det åtte til ni timer før bortimot hele den svenske nasjon (80 prosent) fikk vite om de grusomme hendelsene.

Da var det annerledes med angrepet på World Trade Center den 11. september 2001 og angrepet på Anna Lindh den 10. september 2003. To timer etter det første flykrasjet i New York City (dvs. klokken 17.00 svensk tid) hadde nyheten nådd 80 prosent av alle svensker, ifølge Styrelsen för psykologiskt försvar.

Nå har den svenske Kriseberedskapsmyndigheten gjennomført en undersøkelse som inneholder sammenliknbare fakta fra mordet på den svenske utenriksministeren. Egentlig handler undersøkelsen om hvordan tilliten til svenske myndigheter er etter drapet på Anna Lindh. Men også tidsaspektet for spredning av nyheten og hvilke mediekanaler som ble benyttet, er inkludert.

Den ble gjennomført i perioden fra den 11. september (klokken 17.00 på ettermiddagen) til søndag 14. september.

Undersøkelsen inkluderte spørsmål om hvordan svenskene fikk vite om drapet.

39 prosent av de 1.017 svenskene som svarte, sa de hørte om attentatet via radio, 36 prosent så det på TV, 18 prosent hadde snakket med bekjente, mens bare 4 prosent plukket opp nyheten på Internett.

Ni av ti svensker (89 prosent) forsøkte deretter å følge hendelsene via TV. Undersøkelsen, som ble foretatt per telefon av Samhällsinformation AB, viste at 48 prosent også fulgte utviklingen på radioen.

Mediekonsumet til de yngre voksne var imidlertid noe annerledes. De svenske Kriseberedskapsmyndighetene har notert at svensker mellom 18 og 24 år fulgte like mye med på Internett som de kjøpte morgen- og kveldsaviser. En femtedel av svensker under 24 år fulgte utviklingen på web, mens altså kun fire prosent av alle de drøyt 1.000 spurte fikk vite om knivstikkingen via nettet.

Ettermiddagstidspunktet for udåden tyder blant annet på at folk hørte på radio i bilen og TV på hjemmebane. Undersøkelsen sier imidlertid ingenting om hvor mange som benyttet seg av nettet om morgenen den 11. september, da meldingen om at Anna Lindh døde av knivstikkene ble publisert. Da meldte mange svenske (og norske) nettsteder nemlig om rekordstor trafikk.

Nyheten om angrepet på den svenske utenriksministeren spredte seg uansett som ild i tørt gress: En drøy halvtime efter attentatet visste 17 prosent av svenskene om ugjerningen. Klokken 18 visste nesten halvparten av de spurte om hendelsen på NK. Og drøyt tre og en halv time etter angrepet, som skjedde rundt klokken 16.30 den 10. september, kjente nesten hele Sverige til den tragiske nyheten.

Her er den svenske Kriseberedskapsmyndigheten kommentarer til undersøkelsen

Her er tabellene fra undersøkelsen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.