RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Annonseveksten fortsetter på nettet

Sist oppdatert:
Veksten i annonsering på Internett ser ikke ut til å ha noen ende. Annonsestatistikken for første halvår viser nettannonseringen nå har passert radio.

Ifølge tall fra bransjeforeningen for interaktiv markedsføring, INMA, er den totale annonseomsetningen på nettet på drøye 220 millioner i første halvår. Tallene for 2. kvartal viser en økning fra 1. kvartal på 6,4 prosent for merkevareannonseringen og 0,6 prosent for rubrikkannonseringen og nettoomsetningen er på vei mot godt over 400 millioner kroner.

Ifølge INMA har Internett nå passert både radio og utendørs i omsatte annonsekroner og dermed blitt en viktig mediekanal.

- Disse tallene er en meget sterk indikasjon på at vi er på riktig vei, men det er fortsatt et stykke igjen før Internett får sin fortjente andel av reklamebudsjettene. F.eks. mener vi at dagspressen av "gammel vane" mottar en for høy andel av annonsørenes totalbudsjetter. Spesielt med tanke på at Internett nå dominerer på dagtid, sier daglig leder Terje Gaupseth i INMA.

Eksempelvis omsattes det i mai 2003 radioreklame for ca. 60 millioner, brutto. (Tall i følge AC Nielsen) Med et estimert gjennomsnittlig rabattnivå på ca. 40 %, havner da nettotallet for Radio på ca. 36 millioner, mot 41 millioner for Internett, heter det i en melding.

Til sammen har annonsørene kjøpt merkevarereklame på nettet til en verdi av 155 millioner kroner. Merkevareannonseringen står dermed for godt over halvparten av all nettannonsering. Rubrikkannonseringen står for 65 millioner kroner og av dette er stilling ledig den største kategorien, med en omsetning på 22 millioner kroner, bil står for 21 millioner kroner, mens det omsettes eiendomsannonser for rundt 18 millioner kroner på nettet.

INMA gjennomfører nettannonsemålingen i samarbeid med MBL/Nettforum.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere