RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Annonsørene reagerer på TV 2-kjøp

Sist oppdatert:
Bjørn Hauge i ANFO (bildet) mener TV 2 får altfor stor markedsmakt når kanalen skaffer seg kontroll i Kanal4. Rune Indrøy i TV 2 mener radiokonkurransen bare vil bli større.

Reaksjonene har vært mange etter at det ble kjent at TV 2 skaffer seg kontroll i den nye, kommersielle allmenkringkasterradioen i Norge.

Nå kommer det kommentarer også fra dem som i realiteten skal bidra til at den kommersielle driften av Kanal4 blir vellykket. Lederen i ANFO Annonsørforeningen, Bjørn Hauge, synes Valebrokk nå begynner å få svært mye markedsmakt på tvers av mediene.

- Jeg er mildest talt overrasket over at en monopolkanal som TV 2 skal få lov til å kjøpe seg inn i Kanal4. I tillegg til ytringsfriheten er dette også et spørsmål om markedsmakt. TV 2 har allerede fått lov til å kjøpe seg inn i TVNorge og nå får de enda større kommersiell makt i Medie-Norge, sier Hauge til Propaganda

Han ser for seg en dominerende aktør som kommer til å utnytte stordriftsfordelene.

- Med den nye radiokonsesjonen får TV 2 kontroll over en kanal som får 90 prosents dekning på radioområdet. De får jo mange fordeler med å drive sammen på TV, radio og Internett. Ikke bare gjennom felles nyhetsformidling, men også gjennom koordinering av salg, spår Hauge.

I tillegg til å driver Norges største TV-hus, med ful kontroll i TV 2 og 49 prosent i TVNorge, har Kåre Valebrokk relativt nylig kjøpt en av de større aktørene på Internett, Nettavisen.

- Men er det ikke slik at to konsesjoner innen kommersiell, riksdekkende radio heller vil føre til større konkurranse på området?

- Jeg synes ikke det holder. TV 2 bygger seg stadig sterkere og vil kunne dirigere annonseprisene i enda større grad enn i dag. Det er klart det vil være avhengig av markedskanalen og hvor store Kanal4 vil bli. Det er vel rundt 400 millioner kroner som de kommersielle radioaktøren må dele årlig. Det er trangt for de mindre radioene allerede, det blir ikke noe bedre når TV 2 kommer inn med sin tyngde, mener Hauge.

Konserndirektør i TV 2,Rune Indrøy (bildet), er av en noe annen oppfatning enn Hauge.

- Han er vel forpliktet til å si dette på vegne av annonsørene, men vi kommer altså til å ha to ulike salgsavdelinger på radio og TV, sier han og mener at kampen heller vil bli skjerpet på radiomarkedet fra 2004.

- Jeg synes vel egentlig det er en snodig vinkling, så lenge Kanal4 kommer til å kjempe knallhardt med P4 om hver en radioreklamekrone. Jeg tror vel situasjonen innen radio blir enda tøffere konkurransemessig i tiden som kommer, sier TV 2-direktøren til Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere