RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ansiktsløft i Aftenposten

Sist oppdatert:
Selvsagt er det et tegn i tiden når Aftenposten tar enda et skritt ut i tabloidverden. Unge mennesker leser lite avis, og rubrikkmarkedet går på nett.

Før i tiden het det i Aftenposten at en nyhet var ikke en nyhet før den hadde stått i Aftenposten. Men det begynner å bli lenge siden. Likeledes begynner det å bli lenge siden Aftenposten var en pengemaskin for eierne.

Faktum er at unge mennesker i dag i liten grad leser avis. De ser på TV, hører på radio, surfer på nett, leser magsiner og blar litt i VG og Dagbladet. I Aftenposten har man sett på utviklingen med bekymring i lang tid.

Antallet ansatte i Aftenposten er nesten halvert på ti år. Nå blir også avisen slanket for å tilpasse seg et mer fragmentert og flyktig marked med lite lojale mediebrukere. En tabloid seksjon lar seg lettere lese på trikk og buss, og går raskere å bla i. Er tegn i tiden er også at det blir mer underholdningsstoff.

Aftenposten startet opprinnelig med rubrikkannonser. På en måte er ringen sluttet når Finn nå i stadig større grad overtar denne virksomheten. Både Tinde og Finn er i kraftig vekst om dagen, og opplever at det nå skjer et skifte i retning av at "alle" nå bruker nettet for å orientere seg i rubrikkmarkedet.

Problemet for avisene er at det koster en brøkdel å annonsere rubrikker på nett i forholdt til avis. Mange opplever samtidig at responsen er raskere og bedre. Da sier det seg selv at pengene strømmer nye veier. Stillingsannonsene har langt på vei forsvunnet fra Aftenposten allerede. Nå tyder mye på at eiendomsannonsene følger etter.

I en slik verden er Aftenposten nødt til å tenke nytt. Og det gjør heldigvis avisen som i et halvt århundre er blitt omtalt som tanta i Akersgata, men som nå har flyttet til fancy nye lokaler. Da Dagbladet i sin tid la over til tabloid bemerket veteranen Arne Skouen at det det holder ikke å sminke den gamle hora.

Vi får se hva ansiktsløftet kan gjøre for den gamle tanta. Propaganda ønsker i alle fall lykke til!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere