*Nettavisen* Nyheter.

Anti-kommerst band selger seg til storannonsør

Etter å ha talt kapitalismen midt i mot i flere år, snur 70-tallsgruppen Devo på flisa og opptrer i en reklame for verdens største annonsør.

20.06.08 11:05

De som husker 70-tallet, kommer kanskje også på den Ohio-baserte popgruppen Devo. Bandet, som skapte seg et navn etter opptredner i komiserien "Satruday Night Live", var en av mange som talte kapitalisme og forbrukerkultur midt i mot på 70- og 80-tallet. Tullete hatter og robotaktig dansing ble bandets varemerke.

Sin eneste giga-hit hadde bandet med sangen "Whip it" i 1980, som ble en bandets kampsang mot et samfunn degenerert av industri og kommersialisme, har ironisk nok nå blitt plukket opp av verdens største annonsør, Proctor & Gamble og deres nye kampanje for de ikke ukjente moppene Swiffer, skriver Advertising Age.

I en ny versjon av sangen har Devos vokalist, Mark Mothersbaugh, erstattet den originale tekstlinjen "Whip it. Whip it" med den litt mer produkttilpassede "Swiff it. Swiff it".

I kampanjen ser vi dansende middelaldrende damer som fremfører en robotaktig dans, mens de bruker Swiffers mopper til å vaske sine nydelige forstadshjem. Devo sa seg enige i å fremføre den forandrede versjonen av "Whip it" for Swiffer-reklamen fordi den var så absurd.

- Vi liker å kødde med grensene mellom kunst og reklame, sier vokalisten ifølge AdAge.

Kampanjen er den første laget av P&Gs nye reklamebyrå, det New York-baserte byrået Kaplan Thaler. Kampanjen er også den første som er skapt etter omleggingen av det kreative konseptet til verdens største annonsør, i etterkant av sommerens Cannes-festival.

Konseptet tar sikte på å bedre den kreative kvaliteten til dagligvaregigantens reklamen, blant annet med en mer effektiv bruk av musikk for bedre å knytte seg til forbrukerne. Ideen til å bruke Devo og deres berømte låt kom etter forbrukerundersøkelser som sier at de fleste tyr til musikk når det skal vaske i hjemmet.

Devo er ikke det første anti-kommerse bandet som selger seg til storkapitalen. For rundt ti år siden brukte verdens kanskje mest kjente jeans-produsent, Levi Strauss, The Clash kjente låt fra 1982, "Should I Stay, or Should I Go?" i en av sine reklamekampanjer. Her hjemme har Turboneger solgt rettighetene til en av sine sanger, "Get it on" til Ringnes, som brukte den i en lettølreklame.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.