RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ap-forslag om å gradere bompenger etter utslippsnivå

Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
- Prisforskjellen må være stor.

Det bør bli dyrere å passere bomringen i biler som forurenser mye, enn i biler som har lave utslipp, mener Jan Bøhler (Ap).

– Bompengene bør graderes ut ifra hvor store utslippene er fra den enkelte bilen, sier Bøhler, som er storbypolitisk talsperson på Stortinget for Ap til Dagsavisen.

Stort utslipp - dyre bompenger

Dette har Bøhler tenkt å få til ved å teste og dele bilmodellene inn i fire, seks eller åtte hovedklasser, ut ifra hvor store utslippene er.

– Prisforskjellen må være så stor at dette påvirker kjøpemønsteret, slik at vi etter hvert får vridd bilparken mot biler med lave utslipp, sier han.

Oslo Ap, der Bøhler er leder, har allerede gått inn for en gradering av bompengesatsene ut ifra utslippsnivået. I januar vil Bøhler lansere forslaget for Arbeiderpartiets storbyutvalg, som han også leder, og som har representanter fra både Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Drammen.

Bøhler forteller at Aps storbyutvalg, som vil ha transport og miljø som et av sine satsingsområder, nå vil jobbe opp mot både det kommende landsmøtet i partiet, kommunevalget om snaut to år, og stortingsvalget i 2017.

- Gjennomførbart

Dag Tønnesen, seniorforsker ved Norsk institutt for luftforskning, mener forslaget er gjennomførbart, og viser til Berlin, der de har en frivillig ordning for utslippstesting.

– Vi vil helt sikkert få flere biler med lave utslipp, ved graderte bompengesatser, sier Tønnesen til Dagsavisen.

- I realiteten skattelegging

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet sier til Nettavisen at han umiddelbart ikke er veldig positiv til et slikt forslag.

- Vi har fått en forespørsel fra Bergen, som ønsker å være med i et forsøksprosjekt. Men nå er det sånn at når du kjøper bil, så betaler du allerede for utslipp. Det er grenser for hva man skal ta i avgifter fra folk, sier Hoksrud.

- Jeg skjønner at noen ikke synes det er problematisk å flå bilistene, men dette er jo i realiteten skattelegging av bilister.

- Og så er det jo i utgangspunktet CO2 man snakker om her, men skal man gjøre dette rundt de største byene, må det jo i alle fall være snakk om lokal forurensning som NOx en ser på, påpeker Hoksrud.

Han understreker at saken ikke er diskutert i departementet, og at han derfor snakker for egen regning.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere