*Nettavisen* Nyheter.

Åpner for vannskuterkjøring

Foto: AFP PHOTO/KARIM JAAFAR (Scanpix)

Miljøverndepartementer åpner for å endre reglene for hvor du kan kjøre vannskuter.

16.01.13 15:25

Så lenge du befinner deg minst 400 meter fra land i sjø, og 500 meter fra land i ferskvann mener departementet at du kan kjøre vannskuter.

Forslaget innebærer at det gis en generell åpning for bruk av vannskutere utenfor nærmere definerte forbudssoner, skriver Miljøverndepartementet i en pressemelding tirsdag.

Delta i debatten nederst i artikkelen!

Det norske forbudet mot vannskutere strider mot EU-lovgivningen, og dermed også EØS-avtalen. Forbudet mot vannskuterkjøring ble innført i 2001. Et generelt forbud ble innført for å hindre mulige konflikter mellom kjøring med vannskuter og andre friluftsaktiviteter som bading og soling. Dagens forbud er også ment å hindre miljøskader på flora og fauna.

Sendte advarselbrev
I 2010 slo EFTAs overvåkingsorgan ESA fast at Norge ikke har anledning til å forby produkter som er godkjent i EU, og at det norske totalforbudet mot vannskutere derfor var i strid med EØS-avtalen. Det ble derfor sendt et formelt advarselbrev, der de ble sagt at Norge må åpne for kjøring i enkelte områder.

Nå er forslaget fra Miljøverndepartementet sendt på høring. Overtredelsene av forbudet straffes i dag med bøter.

Den samme avstanden til land gjelder også ved vannskuterkjøring i nærheten av øyer og holmer.

Forbudet vil gjelde i verneområder og i et belte rundt disse, men for å kjøre ut til åpne områder tillates det transportkjøring i sakte fart gjennom forbudsbeltet.

Kommunen kan innføre forbud
Miljøverndepartementet gir også kommunen eller statlige myndigheter mulighet til å innføre forbud i tillegg til de generelle forbudssonene i særlige tilfeller. Dersom hensyn til natur, næring, sikkerhet eller støy gjør det nødvendig.

Vannskuterforbudet har vært et hett tema de siste årene, og skal du kjøre vannskuter i dag må du søke særskilt om tillatelse fra kommunen, og kommunen kan bare åpne for kjøring i nærmere angitte områder. Flere er blitt bøtelagt for å ha brutt forbudet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Privat

Måtte selge vannjet med tap
Da forbudet ble innført i 2001 hadde Kristian Nesbak (46) fra Asker, nettopp kjøpt en vannjet. Han betalte 75.000 kroner for vannjeten inklusive effektavgift (avgift for hestekrefter (HK-avgift), journ.anm.), samt moms.

To år etter forbudet mot vannskuterkjøring ble innført solgte han vannjeten for 20.000 kroner. Jeten hadde en liten skade, og sank hele 55.000 kroner i verdi etter den ble forbudt å kjøre i Norge.

- Jeg kjøpte jo vannjeten før forbudet kom og ble krevd for flere ulike avgifter fra staten. Skuteren ble lovlig registrert som småbåt og den kunne fritt benyttes. Like etter snudde de på flisa og forbød med å bruke den. Skal jeg få tilbake avgiften de krevde inn like før, spør Nesbak. Det normale ville vært å stanse importen, nekte registrering, men å forby de som allerede var lovlig tatt inn og registrert, var et grovt overgrep. Jeg fikk for øvrig aldri noen bøter, men ble gjentatte ganger stoppet av politiet.

Han synes ikke høringsforslaget fra Miljøverndepartementet hvor det igjen åpnes for vannskuterkjøring er noe å juble for.

- Det er jo lov i hele resten av verden, så det skulle bare mangle, sier han og er ikke sikker på om han vil benytte seg av muligheten til å kjøre vannskuter igjen.

- Jeg har ingen umiddelbare planer om å skaffe meg en ny vannjet eller skuter, etter hvert som man blir eldre får man andre prioriteringer. Jeg tror ikke dette vil føre til en flom av vannskutere i Norge, de er både dyre og litt klønete, avslutter Nesbak.

Nettavisen følger saken.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.