Apple er kulest
At Apple er hottere enn både Nike og Sony, slår det amerikanske trendforskningsbyrået Look-Look fast i en undersøkelse for Wired.
Kun sko brenner mer i skoleungdommens bevissthet enn "walkmanen" iPod når de i dette øyblikket er tilbake på skolebenken.
I siste utgave av Wired spør bladet hvorfor ikke Apple tjener rått med penger. Tross alt er det Apple som står for alle barnebrytende teknologiske innovasjoner de siste tredve årene.
- Apple dukker stadig opp i undersøkelsene våre. Apple er en av topp fem-merkene for unge mennesker, sier DeeDee Gordon, medeier i Look-Look, et markedsbyrå basert i Los Angeles, til Wired.
Look-Look har intervjuet 20.000 nett-kontakter i alderen 13 og 35 år.
Kule kjendiser som musikere, filmregissører og designere bruker Apple, ifølge ungdommen. Det mener Gordon er hovedgrunnen til at ungdom faller for akkurat dette merket. Når Apple i tillegg lager lekker reklame blir ungdommen henført. Også Apples fine butikker forfører ungdommen, ifølge Gordon.
- Apple kom med den første datamaskinen med kult utseende som passet unges ønsker. iMac ble Apples introduksjon til ungdomskultur. iPod er enda et kult produkt fra et kult selskap, sier Gordon til Wired.
Det er ikke bare iPod, men også PowerMac G5 og iTunes Music Store som skaper en lystfølelse for teknologi. Apple klarer gang på gang å skape lekre produkter forbrukerne bare må ha. Likevel har selskapet kun tre prosent av datamarkedet, ifølge Wired.
- Selv om Apple er kult blant trendsetterne, vil det aldri bli noe annet enn et nisjeselskap. Apple er for nerdete, mener Alex Wipperfürth, administrerende direktør i markedsbyrået Plan B, til Wired.
Les artiklene i Wired:
Hvorfor Apple er så fristende og "Trendjegere" liker skinnet fra Apple
Mest sett siste uken
Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!