Torsdag morgen ble det kjent at Apple kommer til å levere et langt dårligere resultat enn forventet takket være et sviktende iPhone-salg. Utviklingen kommer ikke som en overraskelse. Apple tvinges til å se seg om etter nye områder å innovere på.

Les også: Kraftig kursfall for Apple i USA

I dag er Apple viden kjente for Mac, iPhone og iPad - men i fremtiden kan teknologiselskapet også være kjent for høyteknologiske klær, transporttjenester og multiplayerspill.

Det kommer fram av nye patenter Apple fikk godkjent 1. januar 2019 av U.S. Patent and Trademark Office (USPTO), ifølge Patently Apple.

Patentkontoret godkjente til sammen 43 patenter. Det er langt fra sikkert om noen av disse patentene ender i faktiske produkter og tjenester, men det er likevel tre som skiller seg ut, skriver nettsiden Inverse.

Smarte klær

Apple er allerede inne i såkalte "wearables" med Apple Watch, en business som sopte inn godt over ti milliarder dollar i 2018.

På tegnebordet har selskapet planer om om å utvide med høyteknologiske klær. USPTO godkjente en patent for "Smart Fabric" - smart stoff. Den eneste infoen vi har om dette materialet er et kryptisk bilde som fulgte med søknaden.

Bildet har ingen beskrivelse, men likner på en ny type nanomateriale som kan bygge OLED-skjermer inn i klær, ifølge Inverse. Teknologi som dette kan i teorien føre til klær hvor iPad-en din er bygget rett inn i jakka.

Uber-konkurrent?

Apple har også planer for en transporttjeneste a la Uber som skal være knyttet direkte til selskapets karttjeneste Apple Maps.

Tjenesten vil kunne være koblet til betalingsinformasjonen som allerede er lagt inn via din Apple-ID, slik at du unngår å opprette nok en konto.

Om Apple gjør alvor av planene, vil det utvilsomt bli en konkurrent til selskap som Uber og Lyft.

Multiplayer-spill

Det siste patentet Inverse trekker fram er for multiplayerspill. Nettsiden skriver at dette kan være programvarebiten som hører til maskinvare-teknologi Apple fikk patent på i desember 2018.

I hvilken skala Apple ser for seg eventuelle multiplayerspill er foreløpig helt i det blå. Enorme spill som "World of Warcraft" trekker inn enorme summer for utviklerne, men det kan også være snakk om langt enklere ting som Skribbl.io.