Arbeidsstillingene som forebygger overvekt

Skoleelever og kontorarbeidere børe endre arbeidsstilling. Det vil motvirke problemer med overvekt, inaktivitet og belastningsskader. Vi viser deg hvordan.

13.04.04 13:22

Skoleelever og kontorarbeidere må jobbe i stående stilling. Det vil motvirke problemer med overvekt, inaktivitet og belastningsskader.

Det er en dårlig vane fra "gamle dager" at man skal sitte for å lese, skrive eller gjøre annet kontorarbeid. Tidligere levde folk et mye mer fysisk aktivt liv enn nå, og det sittende arbeidet kunne være en fin anledning til å hvile kroppen. Slik er det ikke lenger. Nå er all hviletiden med inaktivitet blitt et samfunnsproblem. Dette er det på høy tid å ta på alvor og gjøre noe med.

HTML EMBED
Siste artikler på Trim.no

Ingenting tilsier at verken skoleelever, datafolk eller andre kontorister trenger å sitte for å jobbe. Det er kun snakk om en vanesak. Å lese, skrive og betjene datamaskiner, telefoner osv. kan like godt gjøres stående. Og så fort man kommer opp i stående stilling, så begynner positive ting å skje! Kroppen får en helt annen og bedre styrke, utholdenhet og til og med kaloriforbruk. Dette vil skape en positiv motvekt til både avkreftingen ved inaktivitet, forebyggelse mot belastningsskader, og mot overvekt.

Samfunnstrenden viser tydelig at fysisk forfall og overvekt og er problemer som i stadig økende grad framtrer, og dette er en trend vi må gjøre mye for å snu. Frivillig egentrening og bruk av helsestudioer, er ting som er mulige å velge bort. I et samfunn der tiden ikke strekker til slik det allerede er, så er det ikke å forvente annet enn at det å trene og aktivt og bevisst holde seg i form, er noe som ofte vrakes til fordel for andre ting som prioriteres høyere. Derfor må den fysiske aktiviteten integreres i de daglige gjøremål på jobben og på skolen.

Sitte er noe man gjør når man skal hvile og slappe av. På jobb og skole skal det jobbes, det skal ytes, man skal være våken og arbeide. Dette er en oppgave kroppen er bygd for å gjøre stående. Kroppen liker seg best når den får stå oppreist. Hjertet jobber, blodet strømmer og man er faktisk mer våken enn om man sitter. Mange har erfart at det er lettere å bli trøtt og sovne når man sitter, enn når man står oppreist.

Forskjellen på en person som står oppreist 7,5 timer hver dag på jobb, og en person som på jobb sitter 7,5 timer, er stor. Den som står vil ha langt bedre utviklet muskelmasse, utholdenhet og styrke. Arbeidsuka vil bety at kroppen er vant til mange timer i stående stilling, noe som gir et godt treningsgrunnlag. Dette gode treningsgrunnlaget betyr at man ikke får belastningsskader så lett. Å holde kroppen i form betyr med andre ord at faren for belastningsskaden avtar. Det blir færre sykedager, færre sykefravær, mindre smerter, ja det blir et bedre, rikere og mer tilfredsstillende liv.

Kaloriforbuket øker. Man får mer muskler, noe som brenner flere kalorier. I tillegg øker kaloriforbruket da en mengde muskler i beina, ryggen og magen jobber statisk. Daglig vil det å reise seg opp fra pulten og heller stå og jobbe, bety et forbruk på gjerne mer enn 700 kalorier. Det er en hel middag det. Det å stå på jobb kan således være en viktig motvekt til samfunnets økende problemer med overvekt og fedme. I stedet for å legge på seg en halv kilo i uka med fett, så vil den stående kontoristen forbrenne disse kaloriene og forbli på samme kroppsvekt.

Det innebærer ingen problemer å stå oppreist hele dagen. Det er mange industriarbeidere som står dønn stille hele dagen mens de jobber på samlebånd, pakkebord, skjærbord osv. Vi snakker kun om en vanesak. Den sittende arbeideren må ha en omstillingsperiode der han eller hun gradvis går over til å jobbe stående. Etter denne fasen vil kroppen være tilvent den stående arbeidsstillingen. Så fort vanen er innarbeidet, vil man ikke merke noen negativ forskjell. Alt vil være som før. Bortsett fra at kroppen er i langt bedre form og forbrenner flere kalorier. Kontoristen vil få bedre helse, kunne utfolde seg fysisk uten å ta skade av det, og spise mer og bedre enn ellers mulig uten å legge på seg av det.

Den sittende skoleelev og kontorist bør begynne overgangen svært pent og pyntelig. Her er det ingen grunn til hastverk. Trikset med mer framgangsrik trening er å legge til økningen sakte og sikkert, slik at kroppen rekker å bygge seg opp og bli vant med den økende treningen. Første uka tar du 0,5 time oppreist hver dag. Neste uke 1 time hver dag. Neste uke 1,5 timer daglig. Fortsett slik inntil du står oppreist hele arbeidsdagen din.

Pulter, arbeidsbord o.l. kan bygges opp rimelig enkelt. Enten ved at bordbeina forlenges eller at man bruker slags påbygging av bordplaten. Det finnes også flere typer arbeidsbord i ståhøyde. Mange arkitekter har tegnebord hvor de står og jobber. Å få arbeidshøyden opp i riktig høyde, burde være en overkommelig på de fleste skoler og arbeidsplasser. Utbyttet er så bra, at vi har rett og slett ikke råd til å la være.

Den sittende skoleelev og kontorist bør begynne overgangen svært pent og pyntelig. Her er det ingen grunn til hastverk. Tipset for mer framgangsrik trening er å legge til økningen sakte og sikkert, slik at kroppen rekker å bygge seg opp og bli vant med den økende treningen. Første uka tar du 0,5 time oppreist hver dag. Neste uke 1 time hver dag. Neste uke 1,5 timer daglig. Fortsett slik inntil du står oppreist hele arbeidsdagen din.

Pulter, arbeidsbord o.l. kan bygges opp rimelig enkelt. Enten ved at bordbeina forlenges eller at man bruker slags påbygging av bordplaten. Det finnes også flere typer arbeidsbord i ståhøyde. Mange arkitekter har tegnebord hvor de står og jobber. Å få arbeidshøyden opp i riktig høyde, burde være en overkommelig på de fleste skoler og arbeidsplasser. Utbyttet er så bra, at vi har rett og slett ikke råd til å la være.

Gratis programmer, behandlingsopplegg og hefter fra trim.no:
Slankeprogrammer Treningsprogrammer
Muskler/styrke/kondisjon
Anbefalte hefter om trening
Maksimal Framgang Fort frisk
Behandlingsopplegg for belastningsskader
Kostholdsprogrammer og stress-less

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag