RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Årets drinktrender

Sist oppdatert:
Støyende nattklubber og alkohol som utelukkende gane-stimuli er gammelt nytt. 2005 er året for sanseopplevelser og trendy lounge-barer.

(Bildet: Linn Glasø er fast spaltist for Side2.no)

2005 har blitt spådd til å bli et vel så rosa år som 2004, i hvert fall på alkoholfronten. Rosa champagne har blitt utropt til årets it-drink, men kun av kroniske moteslaver. Bransjekjennere opplever nemlig en helt annen trend.

Undertegnede har bokstavlig talt fått smaken av årets nyeste drink-assortement på Bergens ledende utested Metro nattklubb, der nettopp rosa champagne blir forkastet som lite avansert bartending. I stedet fokuseres nå alkoholtilbudet omkring kvalitet der ikke bare smaksløkene skal stimuleres. Assistant manager, Ozzy Ali, forteller at det folk nå ønsker er drinker som ikke bare smaker godt, men som også appellerer til luktesansen og det estetiske. Hemmeligheten ligger i førsteklasses råvarer, friske frukter og ulike former for krydder. Impulser fra London og New York setter standarden også i Norge. –Den norske drikkekulturen er i endring, sier Ali.

Utelivstrenden dette året består videre i et mer trendy og sofistikert klientell, som foretrekker stilfulle loungebarer fremfor fjorårets støyende nattklubb-mote. Sofaseksjoner og behagelige omgivelser legger til rette for den rette stemningen, atmosfære er viktig.

Særlig sofistikert er imidlertid ikke undertegnedes utforsking av det nye drink-assortementet. Etter å ha sniffet og sett og ikke minst smakt på et tyvetall av de hotteste drinkene, må jeg pent be Ozzy Ali skrive ned det han ivrig forteller meg. Klok av skade vet jeg at aldri så lite alkohol kan ha innvirkning på hukommelseslagrene, og når Ali i tillegg presenterer samtlig informasjon på engelsk, er saken grei. Utskrift takk.

Når det kommer til drikkevarene er utvalget bredt. Whisky er ikke lenger forbehold menn, og flamberte drinker er tilbake bak bardisken. Metros manager, Paulo Silvo, trekker frem blant annet drinken ”Blazer” som er ny i Norge og en av årets trendfenomener, sammen med ”Basil grande” og nye varianter av ”Mohjito”, eksempelvis ”strawberry” og ”green apple”. Det sies videre at martini, konjakk og rom er på vei tilbake. Det nyeste innen drinker inngår i Metros konsept ”Mixology”, som setter fokus nettopp på sanseopplevelser, kvalitet og klasse. Ren sprit, ingridienser bestående blant annet av frisk frukt og smakskrydre utgjør de nye drinkmiksene. Ozzy Ali spår følgende fem drinker som en hit i 2005:

1. Blazer

2. Basil grande
2 strawberries
2 basil leaves
dash orange bitters
2cl grand marier
2cl creme de mure
1cl lemon juice

3. Pear shaped
3,5cl Chivas Regal,
1,5cl Xante,
2 spoons vanilla sugar,
1cl fresh lime juice,
6cl apple juice

4. 21st Century rock & roll
3cl Smirnoff Apple Twisted Vodka,
1cl Chambord
4 fresh Raspberries
dash gomme,
topped with Champagne

5. True Love
2cl Hendricks Gin,
1cl Parfait Amour,
1/2 fresh passion fruit,
topped with Pommery Champagne

Så gjenstår det å se om den rosa champagnen likevel triumferer i det påbegynte året, om ikke annet inngår den perfekt i den kommende valentine’s feiringen 14. februar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere