*Nettavisen* Nyheter.

Årets propaganda-kampanje

KOMMENTAR: Musikkindustrien hevder den vil informere, og setter i gang en form for propaganda som vi trodde tilhørte fortiden.

08.02.07 14:05

Klikk på bildet for å forstørre.

Helt siden Napster dukket opp like før årtusenskiftet, har musikkbransjen levd i en panikktilstand. Med programmet, og dets mange etterfølgere, ble det svært enkelt å laste ned musikk fra internett. En del nettbrukere sluttet derfor å kjøpe album, og i særdeleshet cd-singler.

Satt seg på bakbeina
Fremfor å omfavne internett som en ny distribusjonskanal for musikk som de kunne utnytte og tjene penger på, satt bransjen seg på bakbeina og brukte alle sine krefter på å motarbeide den teknologiske utviklingen.

At kundene deres åpenbart ønsket å skaffe seg musikk over nettet, ble ikke akseptert - og det bransjen dem flere år å komme med sine første nettforsøk.

Forsøkte seg på kopisperrer
Resultatet ble at musikkbransjen begynte å innføre en rekke ubrukelige kopisperrer på sine utgivselser, til sterke protester fra kundene. Nettet begynte å flomme over av boikottoppfordringer fordi man ikke var villig til å betale for cd-plater som viste seg å ikke la seg spille av på en rekke cd-spillere - og som i enkelte tilfeller kunne ødelegge cd-spillere.

Klikk på bildet for å forstørre.

Salget gikk nedover, og fildelingen var den eneste mulige årsaken, skal vi tro bransjen.

Bransjen har de siste seks årene forsøkt seg på mange kopisperrer på cd-plater, som alle har hatt én ting til felles: De har ikke hindret at musikken havnet på nettet, men har gjort det tungvint for lovlydige kunder å benytte musikken på den måten de vil – enten det måtte være i bilen eller på mp3-spilleren sin.

Kraftig forrakt for kundene
Det hele toppet seg da det ble kjent at Sony BMG hadde distribuert millioner av utgivelser med såkalt rootkit-teknologi og spionvare-lignende programvare som gjorde datamaskinene til deres lovlydige kunder åpne for hackerangrep. Løsningen viste med klar tydelighet at kundenes tilfredshet var irrelevant for plategiganten.

Ikke overraskende ble det masse oppstyr rundt saken, og Sony BMG ble saksøkt både av amerikanske stater og privatpersoner som anla gruppesøksmål mot giganten. Nå har bransjen krøpet til korset, og alle de store plateselskapene har droppet de ineffektive kopisperrene på plateutgivelser.

Saksøker titusenvis
Mens alt dette har foregått, har musikkbransjen brukt store ressurser på å saksøke store mengder av nettbrukere som de mener er kriminelle. For å finne disse personene, har de benyttet tvilsomme overvåkningsmetoder. Søksmål er blitt anlagt både mot døde personer, besteforeldre, folk som ikke vet hvordan en datamaskin skrus på og mot små barn. Ikke den beste PR-kampanjen, for å si det på en forsiktig måte.

Det kan være greit å påpeke at dette ikke bare skjer i USA. I Norge har Advokatfirmaet Simonsen på vegne av musikkindustrien klart å presse frem tillatelse til å drive privat overvåking av privatpersoner på internett, men det er enda ikke tatt ut noen tiltale mot pirater.

Klikk på bildet for å forstørre.

Konkurranse fra flere hold
Samtidig som musikkindustrien har gjort seg stadig mer upopulær, har vi opplevd en utvikling der musikk har blitt stadig mer tilgjengelig, og vi opplever den over alt. På nettet finnes det bokstavelig talt titusenvis av nettradiokanaler som sender spesialisert musikk. Du finner alltid noe du liker på disse kanalene, og behovet for å ha en stor CD -eller mp3-samling har forsvunnet.

Og det er ikke bare på nettet musikktilbudet har blitt bedre. Det vanlige radiotilbudet har blitt stadig bedre og på tv får vi høre og se den beste musikken både på de tradisjonelle kanalene og de dedikerte musikkanalene. På internett legger mange artister ut musikken gratis for lytting eller nedlasting, og musikkvideoene finnes på YouTube - dog med forferdelig lydkvalitet.

At folk flest derfor ikke ønsker å bruke penger på altfor dyre CD-plater, eller ubrukelige lovlige nettbutikker for musikk, er derfor kanskje ikke bare en konsekvens av at mange har lastet ned musikk fra nettet - som frem til halvannet år siden har vært helt lovlig.

Enormt DVD-salg
Penger er et knapphetsgode, og mange har begynt å bruke mye penger på DVD-er og annen underholdning i stedet. Salget av DVD-filmer har utviklet seg helt eksplosivt, vi bruker stadig mer penger på underholdning.

Det er musikkindustrien som skriker høyest, men det er verdt å merke seg at det ikke bare er musikkindustrien som utsettes for piratkopiering. Både musikk, filmer, spill og programvare piratkopieres på nettet. Med dagens bredbåndslinjer er det ikke noe problem å laste ned en full DVD-film eller tv-serier i HD-kvalitet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tall for i fjor viser at underholdningsbransjen som helhet omsatte for 819 milliarder dollar i fjor – opp fra 750 milliarder dollar året før. Dette til tross for at hele bransjen utsettes for piratkopiering.

Har ikke forbedret produktet sitt
Musikkbransjen har et problem. Mens filmindustrien nå er i gang med å forbedre produktet sitt teknisk for andre gang på 10 år, først med DVD og nå med Blu-ray og HD-DVD, står musikkbransjen fortsatt med CD-plater som ble utviklet på begynnelsen av 80-tallet. Ingenting har skjedd med kvaliteten, og det blir i liten grad tilbudt tilleggsmateriale slik man får på DVD-plater.

De har riktignok hatt noen halvhjertede forsøk med SACD og DVD-Audio, men ikke noe som faktisk har vært et reelt alternativ for folk flest.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettet gav et dårligere produkt
I stedet har man forsøkt seg på distribusjon over nettet med musikk som har dårlig lydkvalitet og som er forbrukerfiendtlig på alle måter - først og fremst på grunn av den såkalte DRM-teknolgien (gjerne bare omtalt som kopisperrer), som er utviklet for å gjøre det vanskeligere å være forbruker.

Dagens kopisperrer er en vits og tjener kun dem som utvikler teknologien. Sperrene gjør ingenting med piratkopieringsproblemet. Å piratkopiere musikk kjøpt på for eksempel iTunes Music Store eller MSN Music, kan du gjøre ved hjelp av henholdsvis iTunes og Windows Media Player.

«Piracy kills music»
Men til tross for alle disse problemene, går nå musikkbransjen ut med det som må være det største propagandafremstøtet vi har sett siden krigen her i landet - en kampanje som for øvrig har åpenbare likhetstrekk med den krampeaktige kampanjen bransjen hadde mot kasettkopiering på 80-tallet da de samme spådommene kom.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (piracykillsmusic.no)

Kampanjen frontes av en interaktiv video som tar i bruk alle de klassiske virkemidlene som dødningerhoder, kirkegårder, sirener, mørke bakgårder og dyster stemning. Alt dette i et forsøk på å overbevise deg om at årsaken til at bransjens ikke tjener like mye penger som før, er at du laster ned en sang eller to.

Blant annet hevdes det at konsekvensen av at du laster opp én sang er at 20.000 personer laster den ned, og bransjen går glipp av 160.000 kroner. To sanger betyr 40.000 nedlastinger og 320.000 tapt. Her er det snakk om ren automatikk.

Dristige påstander
Det dukker opp flere påstander som i beste fall er på kanten med virkeligheten. Det påstås blant annet at det har bygget seg opp en generell oppfatning om at musikk skal være gratis. Det hevdes også at nettbutikkene for lovlig musikknedlasting er brukervennlige, tilbyr god lyd og har fantastisk utvalg.

Det finnes helt sikkert en rekke personer som mener at musikk burde være gratis, men det er ikke den oppfattelsen alle går rundt med. Platebutikkene selger fortsatt hauger av cd-plater, og mange har også latt seg friste av lovlige nettbutikker.

Motoffensiv
Det er ikke uventet at det samtidig med musikkbransjens propagandaoffensiv har dukket opp en motoffensiv fra Piratgruppen som på en mer eller mindre vellykket måte forsøker i imøtegå en del av påstandene som dukker opp, og ikke minst fremheve en del elementer som musikkbransjen elegant utelater i sin kampanje.

Denne kampanjen har fått navnet «Piracy kills NO music», og det er duket for en skikkelig PR-krig mellom to ytterpunkter i synet på piratkopiering.

Løsningen?
Personlig kunne det aldri falt meg inn å kjøpe musikk på noen av dagens lovlige nedlastingstjenester. Til det er utvalget alt for dårlig, lydkvaliteten er langt dårligere enn hva CD-plater kan tilby og det er altfor tungvint med digitale lisenser som skaper problemer hvis jeg bytter pc – og som ikke minst hindrer meg å bruke den musikkspilleren jeg ønsker å benytte.

Det hjelper heller ikke på at DRM-beskyttet musikk forkorter batterikapasiteten på din bærbare musikkspiller betydelig.

Men verst av alt er det kanskje at musikken som kjøpes hos iTunes Music Store ikke lar seg spille av på verken mobiltelefoner eller andre mp3-spillere. Selv Microsoft støtter ikke sine egne musikkfiler på sin nye Zune-spiller som de hevder at de satser stort på.

Klikk på bildet for å forstørre.

En mulig løsning er selvsagt å bruke tid og penger på tomme cd-plater for å brenne ut musikken og så rippe den inn igjen. På denne måten fjerner du kopisperren, men samtidig forringer du kvaliteten på musikken enda mer. Det er en dårlig løsning, særlig med tanke på at sperren man omgår omgår ikke hindrer piratkopiering i utgangspunktet.

Bill Gates har for lengst gått ut og sagt at dagens DRM-løsninger ikke er gode. Tidligere denne uken gikk selveste Apple-sjef Steve Jobs, mannen bak verdens største lovlige musikknedlastingstjeneste, ut og mente at DRM-løsningene bør fjernes fra musikken som selges på nett.

Torgeir Waterhouse i Forbrukerrådet har allerede sagt at dette er tanker som bør settes ut i live så fort som mulig, og det er vanskelig å være uenig.

Bekjemper et problem uten en løsning
«Piracy kills music»-kampanjen hevder at piratkopiering er roten til hele problematikken bransjen har havnet i. Det er nok langt på vei korrekt. Men et høyst legitimt spørsmål å stille er om det er selve piratkopieringen som er problemet, eller bransjens håndtering av piratkopieringstrusselen?

Det er ingen som med god fornuft vil hevde at alle skal få all musikk gratis, og vil synes at det er galt at bransjen vil motarbeide piratkopiering. Men kanskje det hadde vært greit å ha et fornuftig alternativ på plass først? CD-er er en gammel teknologi som langt på vei tilhører fortiden, og de lovlige nedlastingstjenestene er skammelig dårlige.

Gi meg en lovlig nedlastingstjeneste som har skikkelig utvalg, og selger musikk i rene mp3-filer med høy kvalitet til en fornuftig pris. Da er jeg kunde den første dagen – forutsatt at musikkindustrien slutter å spre propaganda og begynner å behandle meg som en potensiell kunde, fremfor en potensiell kriminell. I mellomtiden benytter jeg Screamer-Radio.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.