Arnold dytter ut TV-annonsører

Hvis California snart går til urnene for å velge ny guvernør, kan de ha vært vitne til den mest intense politiske reklamekampanjene noensinne.

20.06.08 11:05

Velgerne i California er misfornøyde med den sittende guvernøren, Gary Davis og dermed kan det blir valg i California. Actionfilmstjernen Arnold Swartzenegger er blant de som ønsker å stille. Hvem som står frem som vinneren, er det ingen som vet, men en vinner kan kåres allerede nå: lokale TV-stasjoner.

Ifølge Advertising Age kommer det til å regne reklametid i hundre millioners klassen ned over TV-kanalene. AdAge anslår at rundt 100 millioner dollar – rundt 730 millioner kroner – vil bli brukt på reklame i den kommende valgkampen. Eksperter forutser den mest intense politiske reklamekampanjen noen sinne.

Problemet er bare det at reklamemarkedet i California er helt sprengt, dermed kan reklame for kandidater som Arnold Swartzenegger komme til å dytte ut andre reklamekampanjer som er satt opp på TV denne høsten.

- Markedet i California er på det nærmeste utsolgt, til og med kabel-TV er utsolgt. Det betyr at alle som er på luften med reklamekampanjer står i fare for å bli kuttet ut, sier Kathy Crawford i mediebyrået Mindshare til AdAge.

- TV-stasjonene er totalt uforberedt på et valg. Normalt er det kun to kandidater, her vil det være en kampanje for omvalg, en mot omvalg og mellom fem og syv kandidater, sier Crawford.

Ifølge analyseselskapet Campaign Analysis Media Group (CAMG) kommer disse 100 millioner dollarene på toppen av allerede planlagte kampanjebudsjetter på til sammen 250 millioner dollar.

Hvis anslagene til CAMG stemmer kan til sammen 2,5 milliarder reklamekroner strømme fra politikere til TV-kanaler. Det langt mindre enn rekordåret 2002, da Kongressen var på valg. I fjor brukte de politiske partiene hele 6,2 milliarder kroner på reklame, nesten to milliarder kroner mer enn da Bush og Al Gore kjempet om presidentjobben i 2000. Et år også halvparten av setene i kongressen var på valg.

I et normalår ville ikke 2003 vært et år med spesielt mye politisk reklame på TV, siden hverken Presidenten eller kongressen er på valg. Men på grunn av gjenvalget i California og til sammen 40 borgermestervalg, blant annet i storbyer som Philadelphia og San Francisco, ligger 2003 an til å bli et bra hva politisk reklame angår.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.