RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Artikkelserie: Effektiv e-postmarkedsføring. Del 1.

Sist oppdatert:
De neste ukene presenterer Propaganda en serie om e-post som markedsføringskanal.

I løpet av de neste seks ukene deler kommunikasjonsrådgiver Svein Inge Leirgulen i Zignal as, sine erfaringer med e-post som markedsføringskanal med Propagandas lesere. Leirgulen har over ti års erfaring som rådgiver innen digitale kanaler, og har blant annet gitt ut boken Speed Marketing sammen med Active ISP-gründer Jarle Ørnebo. Leirgulen eier også programvareselskapet Pride Communications as, som blant annet har utviklet eNewsmailer - en webbasert applikasjon for e-postmarkedsføring. Denne uken introduserer han temaet og skiller mellom spam og e-post som virker.

E-post-markedsføring uten spam – som virker

E-post-markedsføring er en svært effektiv kanal, spesielt fordi avsenderen når målgruppen på bare 50 centimeters avstand. Problemet er spam, som har blitt et så stort problem for den jevne internettbrukeren at denne kanalen kan miste sin effekt. Den eneste strategien er derfor å satse på tillatelsesbasert markedsføring. Her har mottakeren har selv bedt om å få informasjon – og dermed øker også markedseffekten.

E-post er den mest populære kanalen blant Internett-brukere både i jobbsammenheng og privat. Dette gjør e-post til en svært viktig markedskanal, spesielt fordi avsenderen kommer så «nær» mottakeren som overhodet mulig. Det finnes mange grunner til å bruke e-post som markeds- og informasjonskanal, og svært mange måter å gjøre det på. Vær allikevel oppmerksom på at du møter like mange muligheter for feilsatsninger og lovbrudd, som kan gjøre e-postkampanjen til det totale bomskudd.

Informasjonsinflasjon

Bruken av e-post som markedskanal er spådd en enorm økning i de nærmeste årene. Samtidig mottar en gjennomsnittelig bruker mer en dobbelt så mange e-postmeldinger som vedkommende selv sender. Mye av grunnen til dette er økningen i e-postbaserte nyhetsbrev og selvsagt mye spam (e-postreklame som du selv ikke har bedt om), som erfaringsmessig utgjør ti prosent av alle e-postmeldinger som mottas. Dessverre fører dette til en informasjonsinflasjon mot enkeltmennesket, noe som på sin side gjør det vanskeligere å nå frem til mottakeren. Derfor er det bare den smarteste avsenderen med det best tilpassede innholdet som kommer til å vinne frem i e-postjungelen – akkurat som det er med ordinære websider.

E-postmarkedsføring gir mange fordeler

Grunnen til at e-post-markedsføring har blitt så populært, er blant annet at kanalen er svært kostnadseffektiv, gir høy responsrate og har vist seg å være effektiv når det gjelder å skaffe kunder, selge og promotere produkter, skape lojalitet og støtte for andre profileringsaktiviteter. E-post-markedsføring gir også stor avkastning rett og slett fordi det er en billig form for markedsføring. Det har dessuten vist seg å øke salget betraktelig når brukeren får mulighet til å bestille direkte via e-post fremfor å måtte gå til en webside.

En annen fordel er høy hastighet og rask tilrettelegging. Nærmest bare ved å klikke på en knapp kan du nå tusenvis av potensielle kunder i løpet av noen sekunder eller minutter. Og ikke nok med det: Selv om du sender ut ti tusen e-postmeldinger om gangen, gjør teknologien det mulig å adressere meldingene personlig til hver enkelt mottaker. Det skaper en mye tettere kommunikasjon mellom avsender og mottaker. Du kan dermed skape en tilsynelatende én-til-én-forbindelse til tusenvis av kunder, potensielle kunder, innovatører, fagmennesker, beslutningstakere og, ikke minst, pressen. Teknologien gjør det dessuten enkelt å registrere og faktisk måle hvilken umiddelbar og langsiktig respons du har fått på kampanjene dine. Slik kan du også måle verdien (ROI) på markedsinvesteringen.

Ikke SPAM – be om lov

Når dette er sagt, anbefales det ikke å benytte seg av spamming, hvor du sender ut e-post til store grupper som verken har hørt om deg eller ønsker å motta salgsbudskap på e-post. Mange får svært mye e-post hver dag, og de fleste er oppmerksomme på og kritiske til hva som dumper inn og stjeler oppmerksomheten deres. Mange blir så provoserte at de faktisk bruker mye tid og energi på å klage både til deg og til forbrukermyndighetene. Dessuten er det ulovlig å bruke spam overfor forbrukerne. I stedet for økt salg oppnår du kanskje bare irritasjon og at potensielle kunder bestemmer seg for at du har gått over streken, og at de å ikke vil handle hos deg.

Derfor bør hovedregelen være at du bare benytter deg av e-post-markedsføring basert på tillatelse, det vil si at den enkelte mottaker på en eller annen måte har akseptert at du sender vedkommende markedsføring via e-post. Mange undersøkelser viser også helt klart at e-postmeldinger som går til mottakere som selv har bedt om å få dem, gir mye større salgsrespons. Faktisk har slike e-postmeldinger større salgseffekt enn ordinære DM-kampanjer, bannerreklame og annen online-markedsføring.

Du trenger ikke være redd for å gå glipp av mange potensielle kunder ved kun å satse på utsendelser basert på tillatelse. Undersøkelser viser at opptil åtti prosent av alle Internett-brukere er påmeldt ett eller flere nyhetsbrev. Andre undersøkelser viser at over halvparten er svært positive til nyhetsbrev, og at nærmere en tredjedel responderer på nyhetsbrev de har meldt seg på. Erfaring tilsier også at du kan forvente deg mange abonnenter på e-postlisten din hvis du tilbyr et godt og verdifullt innhold. Lojalitet og økt salg er dessuten noe som skapes over tid.

Vi kan prøve å illustrere forskjellen på spam og tillatelsesbasert e-post-markedsføring med et eksempel: Når et menneske blar gjennom en avis og kommer til en fullsides annonse, har vedkommende som oftest ikke tid til å se på den, har ikke penger til å kjøpe produktet, eller har rett og slett ikke bruk for det. Uansett blar man stort sett videre til neste side uten at annonsøren får gjennomført et salg. Men når det gjelder e-post-markedsføring basert på tillatelse, er forholdet motsatt. Mottakerne er allerede interessert i produktene, tjenestene og informasjonen du tilbyr, og er dermed mye mer åpne for påvirkning og en eventuell handel. De vet også at det du tilbyr er relevant og rettet mot dem personlig.

Et annet forhold, som er minst like viktig, er at de faktisk forventer å få informasjon, siden de selv har bedt om den. Dermed er premissene helt annerledes, og resultatene blir også deretter.

Neste uke forteller Leirgulen om de juridiske sidene ved e-postmarkedsføring – hva som er lov og hva som ikke er lov.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere