RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Artikkelserie: Effektiv e-postmarkedsføring. Del 3

Sist oppdatert:
Propaganda presenterer en serie om e-post som markedsføringskanal, av Svein Inge Leirgulen.

I en artikkelserie på seks deler gir kommunikasjonsrådgiver Svein Inge Leirgulen i Zignal tips om effektiv e-postmarkedsføring til Propagandas lesere. Denne uken får du tips om hva du kan ta med i en e-postutsendelse.

Innhold

Det er viktig å både ha et konsistent og et variert innhold, men aller viktigst er det at innholdet er tilpasset mottakeren, og at det gir merverdi. Ellers kan du oppleve at mange abonnenter melder seg av fordi de føler at de ikke får noe ut av den unødvendige informasjonen du gir.

Her er noen tips til hva du kan ta med i en e-postutsendelse:

Lansering av nye produkter eller oppgraderinger

Hvis du jevnlig lanserer nye produkter eller oppgraderinger, har mange av kundene nytte av å vite dette. Mange forventer dessuten å få informasjon om slike ting og om hvilke nye fordeler produktene kan gi dem.

Salg eller spesialtilbud

Dette er gode trekkplaster for å beholde abonnentene. Mange tør rett og slett ikke å melde seg av listen i frykt for å gå glipp av gode tilbud. Samtidig får du mulighet til å gi eksklusivitet og spesialrabatter til abonnentene, noe som er en salgsutløsende taktikk i seg selv.

Nyheter

Du bør ikke sende et nyhetsbrev uten å inkludere en nyhet. Nyheter finner du både i og utenfor bedriften din. Kombinerer du egne og andres nyheter, øker du din egen troverdighet som «nøytral» avsender. Husk igjen at nyhetene bør ha nytteverdi eller være tilpasset mottakerne.

Oppfølging av forespørsler eller ordrer

Når en kunde har kjøpt et produkt, bør du ha rutiner for å sende kunden e-post i etterkant, der du gir råd og veiledning om det kjøpte produktet. Slikt skaper langsiktig lojalitet og øker din anseelse som seriøs aktør. Mange kunder blir positivt overrasket over å motta slik veiledning når de kjøper en vare. Det samme kan du gjøre når en kunde har bedt om kundestøtte. Send vedkommende en automatisert e-post tilknyttet problemet.

Undersøkelser

Spør kundene dine hva slags behov de har, og be dem om tilbakemeldinger (ris og ros) og tips til produktforbedringer. Ved å be om tilbakemeldinger øker du også interaksjonen med kunden, samtidig som du skaper større troverdighet fordi du som avsender fremstår som ærlig og åpen og ikke minst kommuniserende – i motsetning til bare informerende.

Opplæring

Hjelp kundene dine til å bli flinke kunder. Skriv tekster hvor du hjelper dem med smartere bruk av dine produkter. Dermed reduserer du behovet for fremtidig kundestøtte, kundelojaliteten øker, og du lærer kundene indirekte opp til å få behov for oppgarderinger eller andre produkter.

Intervju, leserinnlegg og caser

Lag artikler hvor du skaffer deg eksterne alibi, det vil si at du får andre til å fortelle om markedet, om visse typer produkter og tjenester og at produktene dine er gode. Legg inn tips og råd fra eksperter og kunder. Slike tekster skaper større troverdighet enn om du selv skryter av din egen fortreffelighet. Samtidig får innholdet også preg av å ha en nøytral avsender, noe som gjør det lettere å nå frem med budskapet.

Gratis produkter eller demoer

Dette er noe de fleste blir glade for. Gir du noe gratis, er det sannsynlig at mange vil prøve det ut, og da kan du måle hvor stort behovet for det aktuelle produktet er. Å gi bort varer eller tjenester eller gi rabatter til abonnentene gjør det ikke bare lettere å beholde dem som abonnenter på lang sikt, men også som lojale kunder.

Lenker

Å formidle lenker er alltid populært og gir troverdighet.

Neste uke handler det om språk og stil.

Om artikkelforfatteren

Leirgulen har over ti års erfaring som rådgiver innen digitale kanaler, og har blant annet gitt ut boken Speed Marketing sammen med Active ISP-gründer Jarle Ørnebo. Leirgulen eier også programvareselskapet Pride Communications as, som blant annet har utviklet eNewsmailer - en webbasert applikasjon for e-postmarkedsføring.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere