RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Artikkelserie: Effektiv e-postmarkedsføring. Del 5.

Sist oppdatert:
Propaganda presenterer en serie om e-post som markedsføringskanal, av Svein Inge Leirgulen.

I en artikkelserie på seks deler gir kommunikasjonsrådgiver Svein Inge Leirgulen i Zignal tips om effektiv e-postmarkedsføring til Propagandas lesere. Denne uken handler det om hvordan man markedsfører nyhetsbrevet.

Markedsføring av nyhetsbrevet

Det er mange måter å skaffe seg en voksende liste av frivillige abonnenter på.

Benytt alle disse kanalene, og du vil raskt merke at abonnentbasen øker dramatisk:

1. Enkel påmelding

Det må være enkelt for dem som besøker websiden din, å melde seg på abonnentlisten. For å senke terskelen for påmelding bør du ikke be dem å fylle ut lange skjemaer med mange spørsmål. Som oftest er det nok at du ber om navn og e-postadresse. Da er det mye lettere og mer fristende for de besøkende å melde seg på.

2. Påmeldingsoppfordring fra ansatte

Inkluder en tekst og en lenke nederst i e-posten til alle ansatte hvor det for eksempel står: «Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev og motta gode tips og tilbud en gang hver måned. Klikk her: http://www.zignal.no/nyheter.php »

3. Postkort

Send postkort til kundene og kontaktene dine med ett eneste budskap: at de oppfordres til å melde seg på nyhetsbrevet ditt.

4. Via andre kanaler

I alle brosjyrer, ordinære reklamer, brevhoder og så videre bør du inkludere teksten «Meld deg på vårt nyhetsbrev http://www.zignal.no/nyheter.php ».

5. Telefonkøen

Presenter informasjon i telefonkøer og på telefonsvarere. De fleste bedrifter har automatiserte telefonkøer hvor kundene bes om å vente til en kundebehandler er ledig og deretter må høre på muzak til ørene faller av. Slik venting er for de fleste mennesker lite konstruktiv bruk av tid. Dette kan du snu til din fordel. Svært mange sitter ved en PC når de ringer til selskapet ditt. I den standardiserte meldingen på telefonsvareren kan du derfor oppfordre kunden til å gå til din webside og melde seg på nyhetsbrevet. Ofte er de som ringer, allerede inne på websiden din, og veien til påmelding er derfor svært kort når telefonbeskjeden i tillegg oppfordrer til det.

6. Eksisterende kunder

Hvis du har en stor kundeliste, kan det være fristende å melde på alle ved å koble kundedatabasen opp mot e-postlisten. Hvis du gjør dette, bør du gi mottakerne mulighet til å melde seg av listen igjen på en enkel måte. Den neste store utfordringen blir å holde styr på hvem som har meldt seg av tidligere, og registrere at disse aldri mer skal motta nyhetsbrevet. Slikt krever gode teknologiske og administrative rutiner.

7. Tips en venn

Gi de besøkende mulighet til å tipse en venn. Både på websiden din og i selve nyhetsbrevene kan du lage felter hvor de besøkende eller mottakerne direkte kan sende en oppfordring om å melde seg på nyhetsbrevet, til venner og kollegaer. Dette er faktisk mer effektivt enn mange er klar over.

8. Egenpåmelding ved salg

Hvis en kunde kjøper et produkt, bør du samtidig be vedkommende om å legge igjen e-postadressen sin, slik at du kan sende e-postmeldinger om nyheter og gode tilbud i fremtiden. Gjør det slik at kunden må krysse av i et felt og selv skrive inn e-postadressen sin. Det virker seriøst og er i enkelte tilfeller dessuten lovpålagt.

9. Premier

En svært effektiv måte å sanke e-postadresser på er å gi dem som besøker websiden din, noe gratis. Her er noen eksempler på hva du kan tilby: «Få tilsendt en gratis demo hvis du registrerer deg for vårt nyhetsbrev», «Meld deg på vårt nyhetsbrev og delta i trekningen av en sydentur», «Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gratis råd om produktene våre hver måned». Slike «gratistilbud» viser seg å være magneter. Terskelen for at de som besøker websiden din, skal legge igjen e-postadressen sin, reduseres mye. Men gjør dette seriøst og informer tydelig om at brukerne meldes på en e-postliste, og om hvor ofte det sendes ut e-post. I motsatt fall oppdager du nok at mange raskt melder seg av listen.

10. Samarbeid med andre websider

Ta kontakt med de mediene som dekker dine produkter og tjenester, og spør om de kan tenke seg enten å nevne nyhetsbrevet ditt i en notis, eller om de vil legge inn en lenke til nyhetsbrevet ditt fra websiden sin.

11. Bannerannonsering

På spesielle websider og portaler kan du sette inn bannerannonser hvor de besøkende kan fylle ut e-postadressen sin i et felt, klikke på en knapp og melde seg på.

Neste uke handler det om teknologi og logistikk. Mye står og faller på at teknologien tilfredsstiller mottakerenes forventninger.

Om artikkelforfatteren

Leirgulen har over ti års erfaring som rådgiver innen digitale kanaler, og har blant annet gitt ut boken Speed Marketing sammen med Active ISP-gründer Jarle Ørnebo. Leirgulen eier også programvareselskapet Pride Communications as, som blant annet har utviklet eNewsmailer - en webbasert applikasjon for e-postmarkedsføring.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere