RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Asteroide kan treffe oss i 2182

Foto: HO (AFP)
Spanske forskere advarer. Norske Knut Jørgen Røed Ødegaard synes dette er veldig spennende.

En asteroide med en radius på 549 meter kan kollidere med Jorden i år 2182. Helt dommedag er det ikke, for risikoen er bare én til tusen. Likevel kan enorme steinblokker true livet på planeten vår.

Den største faren

Asteroiden har fått navnet 1999 RQ36 og har ifølge nye beregninger seilt opp som det himmellegemet som representerer den største faren for jordkloden vår.

Et nedslag vil kunne føre til nesten 1000 meter høye tsunamibølger og virvle opp en sky av støv som vil fylle hele atmosfæren, skriver SvD.

- Konsekvensene ved et eventuelt nedslag kan bli som beskrevet i den svenske artikkelen, men dette er sterkt avhengig av hvor på kloden et slikt nedslag finner sted. Det blir ikke flodbølger dersom nedslaget finner sted i Sibir, slik som sist gang - 30. juni 1908.

Les mer om Tunguska-eksplosjonen her.

Til Nettavisen opplyser astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard vi i en god del år har vært på jakt etter potensielt farlige objekter i verdensrommet.

- På grunn av de ekstreme hastighetene kan selv objekter med tilsynelatende beskjeden størrelse gjøre stor skade. Når noe treffer oss med 100.000 km/t (typisk hastighet) har hvert kg stoff like mye energi som 100 kilo dynamitt! En stein som er en meter stor veier typisk 3000 kilo, opplyser Røed Ødegaard.

Han legger til at en så liten stein ville blitt bremset opp en god del i atmosfæren. Det skjer derimot ikke med asteroider.

Tidlig ute

Og selv om det er 170 år til det eventuelt blir en kollisjon med jorden, så kommer advarslene allerede nå.

- Vi må nå følge dette objektet svært nøye. Hvis vi kommer fram til en konklusjon der risikoen er stor, er det beste å handle minst 100 år i forveien. For da kreves det mye mindre energi for å flytte himmellegemet fra sin bane, sier Maria Eugenia Sansaturio ved universitetet i Valladolid til den svenske avisen.

Dermed gjør RQ36 en større fare for jorden enn asteroiden Apophis, som passerer oss svært nære i 2029.

- Apophis er det objektet som til nå har hatt størst treffare. På det verste var faren estimert å være 1 til 16 hvis jeg husker rett, opplyser Røed Ødegaard. En kollisjon med Jorden er nå nedgradert til én til 250.000, men noen satelitter kan bli truffet.

Planlagt avbøyningsmanøver

Han mener denne siste oppdagelsen er interessant fordi dette er et objekt som kommer til å bli studert ekstremt grundig. Både i form av å beregne en mest mulig nøyaktig bane og for eventuelt å planlegge en avbøyningsmanøver.

- I vår tid er vi i stand til å skyve farlige asteroider over i tryggere baner med romprosjekter dersom objektet oppdages tidsnok. Dette er blant begrunnelsene for prosjektet WISE, og både ESA og NASA har konkrete planer dersom farlige objekter skulle bli oppdaget.

- Selv om faren ved Apophis er nedgradert, har russerne planer om å endre banen til denne asteroiden. Det er nok flere grunner til dette, også politiske, men uansett vil nærpasseringen til Apophis fredag 13. april i 2029 bli en ytterst spektakulær påminnelse om hvilke farer som lurer i rommet, opplyser astrofysikeren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum