*Nettavisen* Nyheter.

Atter et helvete

«Doom 3: Resurrection of Evil» er et underholdende skytespill med noen grove feil.

11.01.07 11:02

(TV 2 Spillmagasinet): PC-utgaven av «Doom 3: Resurrection of Evil» er en utvidelspakke til det kjempepopulære skytespillet «Doom 3». Men på Xbox er utviklingspakker bare tull og «Resurrection of Evil» dukker opp som et selvstendig spill.

Sammen med spillet finner du «Doom» og «Doom 2». Lenge leve retro. For selv om teknologien hører hjemme på museum, byr de to spillene fortsatt på mange timer med moro.

Skummelt

«Doom 3: Resurrection of Evil» blir neppe en like stor klassiker som de to, men det hindrer ikke spillet i å by på mange timer med god underholdning.

«Den glimrende bruken av lys og lyd skaper en nifs stemning»

Atmosfæren er like tykk som i «Doom 3» og den glimrende bruken av lys og lyd skaper en nifs stemning. Du skvetter himmelhøyt hver gang noe uventet skjer. Det være seg en fiende som hopper frem eller et lys som plutselig slår seg av.

Enspillerkampanjen begynner der «Doom 3» slutter. Du og laget ditt er på vei ned i noen gruver for å hente en magisk gjenstand.

Ting går som forventet alt annet enn etter planen, og plutselig befinner du deg alene med den magiske gjenstanden mellom hendene. Den kan sakke ned tiden, og spiller en viktig rolle.

Opplagte oppgaver

I tillegg til de livsfarlig monstrene (som du ekspederer ved hjelp av dine enda farligere våpen) går også omgivelsene mot deg.

For eksempel kommer du tidlig i spillet til et rom hvor du må gjennom ganger fyllt med blokker som slår mot hverandre i et forrykende tempo. For å løse dette må du (ikke overraskende) sakke ned tiden.

«Når du dør fordi spillet begynner å hakke under en intens skudd-veksling, hagler skjells-ordene»

Som i «Doom 3» er det alltid opplagt hva du skal gjøre. Oppgavene er aldri mer avanserte enn at det kun tar et par minutter før du har løst dem og fortsetter ferden videre.

At oppgavene er så lite utfordrende og ikke tilføyer spillopplevelsen noe gjør meg irritert. For minuttene jeg bruker på å løse en av dem kunne vært brukt på noe morsomt. Som å slakte monstre.

Drittkontroll

Grafikken er ikke like flott som på PC men både monstrene og omgivelsene er fine å se på. Dessverre flyter ikke alt som det skal og når du dør fordi spillet begynner å hakke under en intens skuddveksling hagler skjellsordene.

Kontrollen kommer også til å få høre det. Ofte henger den så langt etter at det å komme seg unna fiendens angrep er umulig. Og selv med siktehjelpen slått på er det å treffe fienden vanskeligere enn det bør være.

Artig, men med grove feil

«Doom 3: Resurrection of Evil» er et underholdende skytespill med en fantastisk atmosfære som desverre brytes altfor ofte av hakking og en dårlig kontroll.

Er det noe som ikke hører hjemme i et skytespill, så er det de to tingene. Og dette er hovedårsaken til at spillet bare såvidt karrer seg til en karakter litt over gjennomsnittet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.