RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ny studie:

Australske forskere har utviklet en ti-minutters krefttest

TI-MINUTTER: Forskere fra Australia mener nå at de har klart å lage en test som skal oppdage kreft på ti minutter. Illustrasjon av en kreftcelle som deler seg i to.  Foto: Illustrasjon (MIT)
Ny studie fra Australske forskere kan bidra til at kreft blir oppdaget mye tidligere hos mennesker enn det nåværende metoder kan.

Forskere i Australia har utviklet en ti-minutters test som kan oppdage forekomst av kreftceller hvor som helst i kroppen, ifølge en ny studie publisert i tidsskriftet Nature Communications, det skriver CNN.

Testen ble utviklet etter at forskere fra Universitet i Queensland fant ut at kreft lager en unik DNA-sammensetning når den blir lagt i vann.

Helt ny tilnærming

Testen fungerer ved at den identifiserer disse sammensetningene, noe som kan hjelpe til for å oppdage kreft hos mennesker mye tidligere enn nåværende metoder kan, ifølge studien.

- Det å oppdage at kreft-DNA-molekyler danner helt forskjellige 3D-nanostrukturer, fra normalt til sirkulerende DNA er et gjennombrudd som har gjort det mulig for en helt ny tilnærming for å oppdage kreft som ikke er invasivt i hvilken som helst type vev, inkludert blod, sier Professor Matt Trau i en uttalelse, ifølge CNN.