*Nettavisen* Nyheter.

Avgift på sunn fornuft

Foto: Falch, Knut (SCANPIX)

Finanspolitiker Torgeir Micaelsen er bekymret over at staten taper avgifter fordi folk kjøper miljøvennlige biler.

15.12.09 10:10

Nettavisens lesere hudfletter Arbeiderpartiets leder i Finanskomiteen:

- Festlig refleks - reduserte inntekter som følge av at folk gjør det politikerne ønsker (kjøper mer miljøvennlig bil) skal selvsagt medføre skjerpelse av avgiftene slik at inntektene forblir uforandret. Hva med å se på UTGIFTS-siden? spør en av de meget irriterte debattdeltakerne.

Du kan lese hele debatten her:Micaelsens utspill med kommentarene nederst i saken

Micaelsens «problem» er at biler med mindre motor og lavere CO2-utslipp betyr mindre avgifter til staten.

Så langt i år har staten fått inn 3,8 milliarder kroner mindre i motorvognavgifter enn samme tid i fjor, går det frem av en sak NTB har sakset fra Dagens Næringsliv.

At det skulle være et problem må man nesten være finanspolitiker for å forstå. Det blir som å bekymre seg over mindre bøter til statskassens om følge av at bilistene holder fartsgrensen.

Overfor Nettavisen presiserer Micaelsen at han ikke ønsker å heve bilavgiftene totalt sett, men vri dem i mer miljøvennlig retning. I praksis betyr det at bilavgiftene må opp for noen biler, dersom folk flest kjøper miljøvennlige biler med lave avgifter.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn (Scanpix)

Ifølge Dagens Næringsliv vil Torgeir Michalsen sette grensen ved en standard Passat, og skjerpe avgiftene på større biler - og kanskje også innføre ekstra avgifter på bruk av bilen - for å kompensere tapet.

- Vi må stramme til, og resultatet blir at «Standard-Passaten» blir dyrere. Biler større enn dette blir ilagt en luksusskatt, sier Micaelsen.

Dersom vi skal ta Micaelsen bokstavelig er han nå altså på jakt etter metoder å få inn 3,8 milliarder kroner mer i bilavgift enn det som har kommet inn til nå i år. Logikken er at bil brukes som en melkeku for staten og at bilavgiftene trengs for å finansiere barnehager, helse og omsorg.

En «grønn» avgift er altså en skjult skatt, men den er mer behagelig for politikerne å vedta enn å heve skattetrykket generelt.

Derfor blir også en svært positiv nyhet om at nordmenn kjøper mindre, billigere og mer miljøvennlige biler til en bekymring.

Vi andre får glede oss over at bilistene klarer det politikerne ikke klarer; nemlig å sette handling før ord i klimasaken.

Ta Nettavisens klimatest - er du miljøvennlig?

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.