*Nettavisen* Nyheter.

Avisene fortsetter med provisjoner

Landets største avis, VG, vurderer å fortsette med godtgjøringssystemet som annonsørene har kjempet mot i årevis. ANFO-topp Bjørn Hauge er bekymret.

20.06.08 11:05

Mediene og mediebyråene har i en årrekke operert med et system for godtgjørelser som går tilbake til mediebyråene når de plasserer annonser hos dem. Slike felles avtaler er egentlig ulovlige og i vinter opphevet Arbeids- og administrasjonsdepartementet dispensasjonen som avisene og mediebyråene har hatt fra konkurranseloven.

Dermed opphevet regjeringen Konkurransetilsynets beslutning, som ga Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Mediebedriftenes Interesseorganisasjon (MIO) mulighet til å forhandle frem provisjonsavtaler sentralt.

Etter det Propaganda erfarer kommer imidlertid avisene til å fortsette med den samme ordningen også i årene fremover. Landets største avis, VG, sier de ennå ikke har forhandlet ferdig sine avtaler med mediebyråene.

- Vi er ikke helt ferdigforhandlet ennå, men i utgangspunktet ser det ut til at vi legger oss på de samme linjene som tidligere år, sier VGs annonsesjef Roar Holter til Propaganda.

Holter opplyser at de ikke har hørt noe fra Konkurransetilsynet, som skulle sørge for at denne praksisen opphørte innen august i år.

- Det er ikke selve provisjonsordningene som er ulovlige, men det at alle avisene har hatt en felles avtale. Nå blir det slik at avisene forhandler frem separate avtaler med mediebyråene og har dermed ikke noe til felles, utdyper annonsesjefen.

Administrerende direktør i Annonsørforeningen, Bjørn Hauge, er av en litt annen oppfatning. Til Propaganda sier ANFO-sjefen at han frykter alle andre aviser kommer til å fortsette med samme ordning som VG.

- Avisene kommer til å praktisere individuelle avtaler og når landets største avis, VG, sier de vil fortsette med den samme avtalen, følger de andre etter, sier han til Propaganda.

- De fjerner avtalen, men beholder innholdet, legger han til.

Hauge peker på at det ikke er selve provisjonsordningen de er i mot, men oppgjørssystemet med godtgjørelser til mediebyråene. Til sammen får mediebyråene en såkalt "kick-back" på seks prosent for å plassere annonsekroner i avisene.

- Det er ikke bare avisene som praktiserer denne avtalen, ukepressen og andre medier gjør det også, sier ANFO-sjefen til Propaganda.

Han sier han har fått tilbakemeldinger fra Aftenposten og Dagbladet om at de også kommer til å fortsette med den gamle avtalen.

Les mer her: Regjeringen sier nei til prissamarbeid

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.