*Nettavisen* Nyheter.

Avisene sier opp annonseavtale

Avisene sier opp avtalen med mediebyråene på totalt 300 millioner kroner årlig

19.05.08 01:14

Det er Aftenposten som melder dette.



Merkevareannonsering står for rundt 40 prosent av den totale annonseringen i Norge. Denne typen annonsering går i hovedsak gjennom mediebyråene.



Nå har avisen sagt opp avtalen med Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO). Tilsammen har denne avtalen gitt mediebyråene 300 millioner kroner fra avisene.



For å formidle annonsene har mediebyråene fått en provisjon på 3 prosent av beløpet. I tillegg har mediebyråene fått en informasjonsgodtgjørelse og en depositumsgodtgjørelse, noe som har dratt opp provisjonen til rundt 6 prosent, skriver Aftenposten.



Mediebyråenes Interesseorganisasjon advarer avisen mot den nye situasjonen.



- Dette kan gi et totalt uoversiktlig marked, sier daglig leder Roar Sletner i Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO).

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.